Jag vill bara kolla lite innan det blir knas. Jag är i färd med att tilläggsisolera fasaden och har en fundering gällande den översta delen av huset, där "vinden" är. Idag sitter det stående panel med lockläckt (dessa är bortmonterade nu) och när jag kollar mellan springorna så ser jag rakt in i vindsutrymmet.
Frågan blir nu, räcker det med de ventiler som sitter på varsin gavel även efter att jag tilläggsisolerat? Eller bygger jag in fuktproblem iom extra isolering? Huset är byggt 1938 och verkar vara max 150cm högt vindsutrymmet så inte tänkt användas till boende. Kommer huset kunna andas nog även framledes?
Frågan blir nu, räcker det med de ventiler som sitter på varsin gavel även efter att jag tilläggsisolerat? Eller bygger jag in fuktproblem iom extra isolering? Huset är byggt 1938 och verkar vara max 150cm högt vindsutrymmet så inte tänkt användas till boende. Kommer huset kunna andas nog även framledes?
Du ska alltså även isolera den oinredda vinden. Du kommer väl få det lite varmare där uppe, men taket är väl fortfarande oisolerat?Happifejz skrev:
Jag vill bara kolla lite innan det blir knas. Jag är i färd med att tilläggsisolera fasaden och har en fundering gällande den översta delen av huset, där "vinden" är. Idag sitter det stående panel med lockläckt (dessa är bortmonterade nu) och när jag kollar mellan springorna så ser jag rakt in i vindsutrymmet.
Ja det tror jag det är, jag har faktiskt inte kollat. Men tveksamt att taket är isolerat med tanke på att inte väggarna är det. Ja, jag tänkte isolera nytt hela väggen upp till nock.T Tompafix skrev:
Om taket fortfarande är oisolerat blir skillnaden obefintlig. Har du inte fuktproblem nu kommer du inte heller få det sen. Om det aldrig blir aktuellt att inreda vinden hade jag dock övervägt att inte isolera högre upp än isoleringen når på insidan.
Ett hus ska f.ö. inte "andas".
Ett hus ska f.ö. inte "andas".
Kanoners, då blir det inte fel iaf. Begreppet "andas" är något jag hört bara, så jag trodde det var applicerbart i ärendet 🤣 Men man lär så länge man lever 😀👍T term skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur tilläggsisolera vinden på bästa sätt och med vilka material?
Isolering -
Hur ska jag tilläggsisolera vinden?
Tak & Vind -
Är det egentligen lönt att tilläggsisolera vinden vid vedeldning?
Isolering -
Tilläggsisolera vinden
Isolering -
Hus tilläggsisolerat upp till vinden, sätta vindskydd?
Byggmaterial & Byggteknik