Byggahus.se

tilläggsisolera tunnt, värt det, går det?

1. S
    Medlem · Nivå 10
    Mitt hus är grymt snålt isolerat och jag tror det finns rejälta otätheter pga. att det blåser ganska kraftigt på vissa ställen när det blåser ute.

Som det är byggt idag är det: Masonit - plast - 90mm reglar med isolering - vindpapp - fasad (ingen luftspalt med andra ord)

Vi ska riva en altan på framsidan i sommar, och det innebär ganska mkt hål / skador på fasaden, så jag överväger att byta fasaden helt och hållet.

Kortsidorna på huset är tegelväggar och framsidan är stående panel, där panel och tegel möts så går teglet förbi träpanelen cirka 10cm. Om jag tänker rätt nu så innebär det att vi skulle kunna tilläggsisolera med isovers 30mm, sen lägga till luftspalt = 22mm det blir alltså att bygga 5 CM till om jag fattar rätt. Så länge inte träfasaden hamnar utanför kanten på teglet så tror jag inte det blir o se nå konstigt ut. kulle operationen vara värd mödan tror ni?

2. V
    Medlem Nivå 6
    Vindtätheten borde vara prio 1 att fixa. Där är ju isoleringen i princip noll.

Sen är det väl lika bra att isolera så mycket du kan när du ändå har rivit ner fasaden.