Byggahus.se

Tilläggsisolera timmerhus invändigt

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej! Jag har reglat för att räta upp väggarna invändigt och fälla in elen, utrymmet varierar 3-10 cm ca (vanligen 4-5 cm). Tänkte lägga isolering i utrymmet men vet inte vilken typ av isolering, tänker mig cellulosa, träfiber, lin eller liknande. Erfarenhet och tips? Bör jag klä facken med nån vindpapp innan? Behövs ångbroms utanpå isoleringen?
    Stort tack för hjälpen!
    Mvh Linnea

2. hscn
    Renoverare · Nivå 10
    Verkar vara ett lagom isoleringsskikt invändigt i timmerhus. Har själv under en följd av år isolerat vårt gamla timmerhus successivt. Har reglat/läktat ungefär som du dock utan att "räta upp" men fällt in el.
    För tjugo år sedan stenull senare hampa, väldigt jobbigt att skära annars bra (dock väldigt undrande blickar på utlämningsstället när kartongerna med kolorerade hampabilder på utsidan anlände från Tyskland), vid senaste tillfället använde jag icell träfiber (Bauhas hade kampanj). Jag satte ångbroms på insida, tidigare varken tätskikt eller broms. Alla varianter har fungerat bra.
    Jag har aldrig satt tätskikt eftersom det är nästan omöjligt att få till ett isoleringskikt utan luftfickor på en timmervägg. Ett plastskikt utan hål är också svårt att få till i ett gammalt hus. En del av huset var renoverat av "proffs" tre år innan vi köpte, stenull och plast på insidan, resultatet var fukt vatten och mögel. Fukt hade kondenserat mot plasten på grund av luftrörelser i isoleringen, runnit in i isoleringsskiktet genom skarvar i plasten.
    Idag skulle jag fortsätta med ångbroms på insidan och träfiberisolering.
    Brukar också vara väldigt noga med att få innersta skiktet, vanligen gips, ordentligt tätt för att undvika drag. Har ingen åsikt om vindpappen men skulle själv inte klä facken.
    Vi har bra inneklimat och relativt låg energiförbrukning, satsade på bergvärmepump istället för mera omfattande isolering.

• Laddar…