Byggahus.se

Tilläggsisolera timmerhus invändigt

  1. J
    Medlem · 15 inlägg

    Jonne-J

    Medlem
    Hej!

    Har en gammal timring på gården som jag har tänkt att göra bastu och relax av.

    Jag har tänkt tilläggsisolera för att lättare kunna hålla underhållsvärme när den ej används.

    Timret är ca 5 tum tjockt på bredaste delen.

    Har tänkt mig följande konstruktion, sett utifrån och in:
    Timmer
    95 regel + isolering
    Fuktspärr
    OSB
    Träpanel/gips

    Vindsbjälklag sett nedifrån och upp:
    Innertak
    Glespanel
    Fuktspärr
    220 isolering
    + Ev golvspånskiva om jag ska nyttja vinden som förråd

    Det verkar vara delade meningar om plast eller inte i timmerkåkarna, men finns det någon annan bättre lösning?
    Har tänkt ha någon form av mekanisk frånluft och en vattenburen fläktkonvektor för ventilation/värme.

    Sen kommer jag behöva täta lite på vissa ställen mellan timret, vad finns det för alternativ på detta?
     
  2. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 346 inlägg

    klaskarlsson

    Medlem
    Alternativet till plast är ju isolering med hygroskopiska egenskaper och en ångbroms. Men totalrenoverar du både vägg och tak och kan få det tätt så funkar det kanske med plast också.

    Känns som det är lite tycke och smak, jag är av den åsikten att framförallt gamla hus kan vara svårt att få riktigt täta, och då är det att föredra om materialen naturligt kan dra till sig och släppa ifrån sig fukt...

    /K
     
  3. J
    Medlem · 15 inlägg

    Jonne-J

    Medlem
    Jag kommer regla upp nytt för bjälklag och isolering på ytterväggar, men däremot så har jag på några ställen där befintlig innervägg i timmer sticker ut från fasaden. Kommer ju omöjligt få 100% tätt kring dessa ställen.

    Man riskerar inte att få för mycket fukt inifrån och ut med tex en cellulosa isolering?

    Kanske är att svära i kyrkan, men cellplast/pir tar ju inte åt sig fukt, att isolera med dessa material och skippa plast, hur påverkar det timret?

    Har tänkt att ha en kamin för myseldning och värme som komplement och tänker mig att den ventilationen det ger vid eldning kommer ha positiv effekt på fukten.

    Har även funderat i tankarna att skippa isolering av fasaden och låta det stå kallt när det inte används. Men problemet med vattendragning och eventuell påverkan på byggmaterial med varmt/kallt gör att jag tvekar.
     
  4. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 346 inlägg

    klaskarlsson

    Medlem
    Skall du kallställa så bör du ju defininitvt ha ett isoleringsmaterial som andas.
    Ångbromsen på insidan av cellulosamaterial skall ju säkerställa att inte för mkt fukt kommer in på en gång

    Cellplats tror jag inte på som isolering, men skall du ha det (av ngn anledning) så behöver du troligen plasta på insidan också så det inte blir springor där fukt kan trykcas in, men sen inte så lätt kan ventileras ut ?

    /K
     
    • Laddar…
  5. R
    Medlem · 8 inlägg

    Raz88

    Medlem
    Hej,

    Har själv spenderat vintern med att rusta ett gammalt timmerhus till permanentboende. Efter många samtal med fuktkonsulter och dylikt, samt en hel del egen forskning så beslutades det för invändig regling med 45 mm cellulosaisolering, i mitt fall EkoVilla, samt en variabel ångbroms. Detta kompletterat med en kanalsnurra för frånluft placerad i en kattvind. Tjockare isolering invändigt skulle kyla ner timmerväggen för mycket och därmed förskjuta daggpunkten till oönskad plats. Mycket viktigt med luftomsättning för att transportera bort fukten.

    För mig blev det alltså:
    Timmer
    Befintlig bondsågad panel
    Regel 45x45 + cellulosa
    Variabel ångbroms/ångbroms
    Plywood
    Gips

    Att ha samma hygroskopiska egenskaper på timmer och isolering är önskvärt i detta fall.

    Man kan även läsa sig till att 45mm isolering är på tok för lite för att det kostnadsmässigt ska löna sig. Detta stämmer ej då det relativt enkelt kan göras en u-värdesberäkning på timret. Det går att få fram tabeller för lambda-värden på timmerstockar baserat på ålder och torrhet. 45mm cellulosa motsvarar isoleringsmässigt ett lika bra värde som en 6-tums timmerstock vilket innebär att denna åtgärd har gjort en hel del för husets energieffektivitet.
     
  6. J
    Medlem · 15 inlägg

    Jonne-J

    Medlem
    Tacl Raz88 för ditt svar!
    Jag har beslutat att köra på samma linje som dig och isolera med 45mm cellulosa!

    Det jag funderar på nu är om man behöver ha någon luftspalt med cellulosa eller om den kan monteras dikt mot timret?

    Sen har jag vissa glipor i timret på sina ställen, vad gäller för att täcka igen dessa, är det lindrev som gäller?
    Mot hörnen är det ganska stora glipor (1-2cm) på ett fåtal ställen.
     
    • Laddar…
  7. H
    Medlem · Österbotten · 6 587 inlägg

    heimlaga

    Medlem
    Lindrev är bra!
    För några år sedan kunde man köpa linblånor billigt direkt från linberedningsfabrik för omkring tio euro per bal och de var bättre att driva med än de här olika isolerremsorna som säljs. Två man orkade nätt och jämt lasta en bal. Två balar räckte att lägga mellan stockarna och driva en hel parstuga.
    Jag vet inte om de finns att köpa nu längre.

    Om du driver alla springor i timran med lindrev riktigt ordentligt vinner du mycket isoleringsvärde bara på det. Timran isolerar ju ingenting om det blåser rätt igenom.
     
    Redigerat 24 apr 2018 15:04
    • Laddar…
  8. R
    Medlem · 8 inlägg

    Raz88

    Medlem

    Hej! Sorry för segt svar. Håller med heimlaga ovan. Dreva med lindrev, hårt som fan. Driv verkligen tätt mellan stockarna. Här finns drevjärn, finns säkert mycket billigare om man letar;

    https://www.gysinge.com/products/14/drevjärn-40-mm

    Ett timmerhus är inte så dåligt energimässigt, det viktiga är att få det tätt. Det går även att, när det är dags att måla utvändigt, komplettera drevningen med tjärdrev. Detta luktar dock mer och rekommenderas enbart ute/utifrån. Tänkte ge mig på det i sommar.

    Sen kan jag inte nog påminna om hur viktigt det är med luftomsättning (mekanisk ventilation) när du tilläggsisolerar. Glöm inte det!

    Bara hojta till om du undrar något annat så ska jag försöka hjälpa till.

    /Rasmus
     
    • Laddar…
  9. J
    Medlem · 15 inlägg

    Jonne-J

    Medlem
    Tack för infon!

    Men hur är det med cellulosan, kan man sätta denna dikt an mot timret utan problem?
    Kommer ju bli ett visst avstånd på många ställen pga att väggarna inte är 100% raka.
     
  10. R
    Medlem · 8 inlägg

    Raz88

    Medlem
    Hmm, lurigt. Man kanske får arbeta med olika tjocklek på skivorna beroende på avstånd mellan timmer och ytterkant regel? Blir dock ett jävla jobb. Du måste ju oavsett rikta upp reglingen så blir mycket att göra i alla fall. Får fundera om vi gjorde på något specialsätt på några ställen. Återkommer.

    Rekommenderar för övrigt att köpa en "såg" från EkoVilla när du ändå köper isolering. Den var mycket skön att använda. Cellulosan är ganska styv, inte alls som mineralull. Du måste också skära "spår" för elslangen. Det är mer jobb men det blir ett bra resultat.

    https://www.bauhaus.se/isoleringssag-till-ekovillaskivan.html
     
  11. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 883 inlägg

    KnockOnWood

    Grundstött
    Instämmer!
    När vi tog ner den inre väggbeklädnaden på vårt första hus, och såg de timrade ytterväggarna, var vissa springor mellan stockarna drevade med mossa, som faktiskt fortfarande var grön!

    Vi drevade sedan ordentligt, men använde vanlig Gullfiber.
    Lättarbetat och billigt. Och jag förstår inte varför det skulle vara bättre med lin.
    Sedan satte vi ett 45 mm skikt med invändig isolering, också Gullfiber.
    Huset var byggt ca 1820, renoverades ca 1980 och står kvar än, snar 40 år senare.
     
    • Laddar…
  12. J
    Medlem · stockholm · 4 951 inlägg

    JohanLun

    Medlem
    det är väl OM fukt kommer in så transporterar (torkar) inte gullfibern detta, medan linets egenskaper väl liknar de andra materialen mera och troligen kan torka ut fukten.

    45 inre isolering är ju rätt rimligt, det sägs ju att om man isolerar mera så får man problem med daggpunkten... detta är var jag läst, ingen egen erfarenhet, men det låter rimligt. Jag körde 45mm linisolering där jag behövde dra el mm bakom samt räta ut för montering av köksskåp... får väl se hur det ser ut om 40 år... :)

    Om det är undertryck i huset och fukten inte trycks ut genom väggarna så funkar det säkert i praktiken även med tjockare isolering, men om förutsättningarna är fel kan det säkert bli problem..
     
  13. R
    Medlem · 8 inlägg

    Raz88

    Medlem
    Om man ska lyssna till byggnadsnorm så bör man använda cellulosa eller motsvarande för att få samma hygroskopi (det kan ta upp och transportera vidare fukt vilket inte sten/glasull kan då det är ett icke hygroskopiskt material). Dock är det ganska intressant, vi rev ned alla väggbeklädnader är vi skulle börja med tilläggsisoleringen. I köket hade man reglat på 70mm, isolerat med mineralull. Detta var säkert från 80-talet. Fanns inte en tillstymmelse till fuktskador. Värt att notera är att huset, innan vi kom in, bara hadee självdrag. Så, "fel" isolering, ingen ventilation. 35 år senare inga konsekvenser. Det kan få en att fundera på hur mycket av alla råd som främst är teori. Aja. ;)
     
  14. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 883 inlägg

    KnockOnWood

    Grundstött
    Intressant observation!
    Men till vårat gamla hus:
    Några år efteråt bytte vi fasad från sidiplattor till träpanel, och passade samtidigt på att lägga 80 mm cellplast på utsidan.
    Får se hur länge det står upp :thinking:
     
  15. Microkatten
    Medlem · Skåne · 1 283 inlägg

    Microkatten

    Medlem
    Man kan ju, istället för att titta på enskilda fall, se rådande ”best practice” som försök att minimera risken att något går fel. Även ”fel” isolering, avsaknad av ventilation och andra ”felaktiga” byggtekniker kan fungera, men t.ex cellulosa och lin kan minska risken för fuktskador; icke-luftade fasadpaneler ruttnar inte alltid, men en luftad fasadpanel minskar risken, o.s.v.

    Ungefär som att välja mellan att bära flytväst eller riddarutrustning i roddbåten - du kan klara dig utan att trilla överbord även i riddarutrustningen, men risken att det skall hända någonting lär vara mindre med flytvästen...;)
     
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.