Byggahus.se

Tilläggsisolera och byta plast innifrån, vad finns det för risker?

1. S
    Medlem · Nivå 10
    Funderar på att riva tak och samtliga väggar i kök/vardagsrum till att börja med. och plasta om då det är dåligt plastat, och tilläggsisolera.

Huset är från 70talet och har källare plus entreplan. trämellanbjälklag. Ytterväggarna har 90mm isolering. Jag hade tänkt plasta om alltihop, sen sätta liggande 45mm reglar med isolering. Då blir det alltså 45 mm isolering på insidan av plasten och 90 mm på utsidan, är detta OK eller är det riskabelt? Hur gör man med plasten ner mot bjälklaget, ska det plastas ner till mellanbjälklaget eller ska det plastas till nederkant på mellanbjälklaget? Det är ju ett näst intill omöjligt projekt då det ska skäras ur för varenda golvregel.

2. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 9
    Jag har gjort en sådan renovering i mitt hus. Dock valde jag att sätta frigolit istället för att regla upp och sedan sätta *ullisolering. Utifrån räknat blir det alltså: tegel - luftspalt - halmisolering - massiv träplankvägg - vindpapp - 20 mm frigolit - åldersbeständig plast - gipsskivor. Jag släppte plasten vid golvbjälklaget; det är inte så petigt, det är inte ett hermetiskt tillslutet utrymme du skall skapa.
    Herrejösses vilken energieffektivitet det blev! 14000 kWh för ALL el i huset (150 kvm uppvärmt, varav värmen och kylan på sommaren sköts av tre llvp samt myseldning i en braskamin).

Nackdelen för konstruktionen är att du sänker temperaturen/värmeläckaget till den yttersta konstruktionen. Den är konstruerad för det värmeläckage som sker utan den invändiga tilläggsisoleringen. Worst case kan det leda till en fuktigare miljö i de yttre skikten.

Redigerat 5 apr 2015 14:05
  3. S
    Medlem · Nivå 10
    Mina väggar är träpanel->vindpapp->isolering->plast->masonit idag.

Kan det vara tack vare den dåliga isoleringen som ytterpanelen klarar sig utan luftspalt? Det kanske torkar innåt eftersom det säkerligen läcker mycket värme. Det kanske t.o.m är så att jag måste byta panel o skapa luftspalt för att kunna tilläggsisolera såhär?

Jag vill gärna ha plasten en bit in i väggen, som man gör i nya hus. Det vore förträffligt att inte behöva punktera plasten varje gång man spikar i väggen t.ex

Vad var anledningen att ditt val föll på frigolit?

Redigerat 5 apr 2015 14:14
  4. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 9
    Jag är inte byggnadsingenjör eller -konstruktör, men min gissning är ja på de frågorna.

Plasten (åldersbeständig) är till för att hindra fuktig inomhusluft från att vandra ut i konstruktionen och isoleringen. Även i "moderna" hus så sätts den direkt innanför isoleringen. De få och små hålen spelar ingen roll. Du kan dessutom kompensera det med att fylla hålet du gör med silikon.

Valet av frigolit var dels pga min pensionerade far som jobbat som snickare, och dels pga hur frigolit används som just isoleringsmaterial (husvagnar, termolådor man har med på stranden, osv) samt att det är ett lätt material att arbeta med, bra arbetsmiljö, skapar ett extra plastskikt, är enormt effektivt (nej, jag litar inte på *ulltillverkarnas jämförelsesiffror), osv. Finns det nackdelar? Japp; brinner vid relativt låg temperatur, troligen ganska tung miljöpåverkan vid tillverkning, och troligen mer.

Redigerat 5 apr 2015 14:34
  5. A
    Medlem · Nivå 8
    Ytterpanelen har klarat sig tack vare plasten på insidan. Plast är normalt sett inte nödvändigt med bara 90 mm isolering. Men nu med 145 mm skulle jag rekommendera plast.
    Luftspalt mellan vindpapp och ytterpanel är också att föredra. Men mest för livslängden av ytterpanelen.
    Plast ska du bara ha mot kalla ytterväggar/tak där utsidan är kallare än insidan. I en villa med uppvärmd vind/övervåning ska alltså INTE ha plast i mellanbjälklaget. Plast ska du inte heller ha i bottenvåningens golv. Har du däremot kallvind/kattvindar ska bjälklag samt väggar mot dessa plastas.
    Plasten kan ligga, där den ligger. Dvs. du lägger bara ytterligare en 45 på insidan om plasten. (minst 60% av isoleringen ska ligga på utsidan plasten)

6. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 9
    Med isolering innanför plasten så kommer varm och fuktrikare luft att kylas av mot den kallare plastytan (eller rent av mitt i den inre isoleringen) och kondens riskerar att bildas, med vad som kan följa där. Korrigera mig om jag har fel.

7. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Du har fel! Teorin är korrekt men om man inte planerar bedriva kommersiellt badhus är det ingen risk för kondens på insidan plasten om den ligger grundare än 1/3 av isoleingens tjocklek från insidan sett!

• Laddar…
  8. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 9
    Då har jag lärt mig någonting nytt idag :) Jag bockar och bugar för det :)

9. A
    Medlem · Nivå 8
    Helt rätt!
    1/3 in i isoleringen har inte temperaturen sjunkit nog mycket för att kondens ska uppstå (bortsett från badhus och bastu).

10. S
    Medlem · Nivå 10
    Om jag skulle slå till på detta nu då, alltså behålla befintlig isolering men riva plasten, sen lägga liggande reglar 45mm med isolering och sen plast utanpå. Kommer jag få mögelproblem på fasadpanelen pga. att jag inte har någon luftspalt bakom?

11. A
    Medlem · Nivå 8
    I och med att du plastar kommer ingen fukt från väggen ge kondens på panelen. Dessutom har du säkert lite luftning mellan lockpanelen. Så något mögel behöver du nog inte oroa dig för. Du gör det iaf inte värre för panelen, genom att tilläggsisolera. Låt panelen vara, så länge den är okej.

12. S
    Medlem · Nivå 10
    Ingen lockpanel, är stående Z panel eller vad det heter. Så luftningen är obefintlig, tyvärr.

13. A
    Medlem · Nivå 8
    Det värsta är om huset är målat med sk plastfärg. Då fukten inte kommer ut genom träet. Är det däremot målat med slamfärg, typ Falu rödfärg så är det inte så farligt. Men, som sagt var den ev. skadan redan skedd då det redan fanns plast. Du gör det alltså inte värre genom att lägga på lite mer isolering. Det värsta som kan hända är att panelen sakta ruttnar. Då kan givetvis vitmögel i små mängder bildas. Men så länge panelen är fräsch, ska det inte vara någon fara.