Byggahus.se

Tilläggsisolera med Kingspan skivor?

1. K
    Medlem · 10 inlägg

köpthus

Medlem
    Hej!

Bor i ett hus på 2 plan och souterrängvåning (totalt 230m2). Huset är byggt 1970 och har en luftvärmepump (luft/luft) som huvudsaklig uppvärmning.

På översta plan följer innertaket yttertaket upp till nock. Där planerar jag nu att byta panel och tilläggsisolera om jag hittar något bra sätt. Nu sitter där en 25cm isolering (mer än jag trodde.)
    Funderar dock på att bättra på lite. En tanke är att använda Kingspans skivor av poyleretan som enligt uppgift motsvaran nästan dubbel tjocklek av mineralull.

Fråga:
    Nu sitter 25 cm isolering och länngs in innan panelen sitter tätskikt av plast. Smidigast hade varit att regla upp med tunna reglar horizontellt och sätta tex 5 eller 10 mm Kingspan skivor. Då hade jag inte förlorar mkt takhöjd men ändå förbättrat isoleringen avsevärt.

Frågan är om man kan sätta skivor utanpå tätskiktet utan att det blir problem med fukt. Gissar att man inte bör göra så men frågar er som säkert vet bättre!

2. J
    Medlem · Blekinge · 9 715 inlägg

justusandersson

Medlem
    Att sätta 5 eller 10 mm Kingspanskivor är väl knappast att förbättra isoleringen avsevärt. Omräknat till mineralull, en ökning från 25 till 27 cm är inte värd pengarna. Har du använt rätt enhet för Kingspansisoleringens tjocklek?

3. K
    Medlem · 10 inlägg

köpthus

Medlem
    Fel av mig- menade 50-100mm (alltså 10x mer än jag skrev).

Vad tror du om principen - Kingspan skivor innanför tätskikt?

4. J
    Medlem · Blekinge · 9 715 inlägg

justusandersson

Medlem
    Jag misstänkte att du skrivit fel. Eftersom det då är fråga om att öka isleringsmängden från 25 cm mineralull till motsvarande 45 cm bör du inte ha kvar plasten i nuvarande läge. Annars finns risken att vattenångan kondenserar på fel plats.

5. K
    Medlem · 10 inlägg

köpthus

Medlem
    Hej!

Pratade med Beijer bygg idag och de sa att 30mm utanpå tätskikt var ok, däremot inte 100mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.