Hej Charlotte,

Vi har ett enplanshus med hel källare, träpanel långsidor och mexitegel på gavlarna. Vi har relativt nyligen bytt yttertak, ny papp och nya pannor på befintlig råspont. Vi har även installerat bergvärmepump och FTX-aggregat, pga radon så är dimensionering så att källaren har något högre undertryck än entréplan för att radonet inte ska dras upp från källaren.

Bjälklag upp mot vind är enligt teknisk beskrivning och stickprov uppbyggt som undertak 3/4” panel med 5+10 cm mineralull som isolering, en del sågspån också under. Själva vinden är helt oinredd med ventiler i båda gavelspetsarna, kall murstock i mitten.
Ingen ventilation i varken takfot eller nock.

Oavsett så har ju vinden numer, antar jag, både mindre fukt underifrån tack vare FTX men även mindre värme kalla säsongen pga värmepumpen.

En vanlig metod för tilläggsisolering i vårt fall verkar vara att riva ur befintlig isolering, lägga ett lager ny isolering med ångbroms under mellan takstolarna. Vi får plats med totalt 200 mm utan att bygga på takstolarna.

Men, om vi väljer att isolera insidan av yttertaket istället då behöver vi inte riva ut befintlig isolering och kan så att säga använda det nya materialet för att istället isolera yttertaket med luftspalt och får en varmare vind som ger isolerande effekt både neråt i boutrymmen och även för FTX-kanalerna.

Jag tänker att det är dels är enklare att få ångbroms tätt mot yttertaket än mot bjälklaget där det redan finns en hel del genomföringar, takluckor och liknade och dels att det blir lättare att ev inspektera i ny luftspalt än under ny isolering.

Låter det vettigt att isolera yttertaket på insidan istället för vindsbjälklaget och låta befintlig isolering i vindsbjälklaget ligga kvar utan åtgärd?

Vi är ju inte ute efter att inreda vinden utan endast få till en god tilläggsisolering.

Jag har mätt uteluft in till FTX-aggregat och temp precis ovanför underarmen under jan-feb och med 20 grader inomhus, runt 0 ute +/-5 gr så är det en skillnad på ca 5 grader mellan vind och utomhus. Ger det en hint om vad besparingspotentialen är?

Frågan är då hur mycket jag behöver lämna oisolerat upp mot nock för att gavelventilationen fortfarande ska göra nytta men samtligt få så bra isolationsverkan som möjligt?

Ska jag sluta isoleringen typ i höjd med hanbjälkarna eller isolera mellan hanbjälkarna också så att det blir en egen liten vind ovanför isoleringen med gavelventilation?


Mvh
Roger
 
Viktigt här är att om ni isolerar högre upp ovanpå befintligt vindsbjälklag är att ni ser till att luft kan. cirkulera på undersidan av råsponten på hela insidan av taket. Detta görs genom att sätta en avvikare på distanser med tex oljehärdad masonite, specialbehandlad papp, oorganisk väv eller liknande.
Ha gärna en fuktmätare på vinden för att kontrollera att fuktigheten inte överskrider kritiska nivåer.

Att tilläggsisolera från. insidan. kan ju vara enn lösning för att klara av ångspärren på ett bra sätt. Detta tillvägagångssätt är dock inte att rekommendera om takhöjden redan ligger på 2,4 m. En. lägre takhöjd än så gör det problematiskt med taklampor och kommer förmodligen att sänka andrahandsvärdet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.