Tilläggsisolera invändigt i hus b. 1911

2k läst  1 svar

1. P
    Medlem Nivå 2
    Pga ombyggnad passar vi på att tilläggsisolera vårt hus byggt 1911 invändigt. Huset har spiktegelsfasad med gamla träfasaden under. Därunder en vägg av stående reglar (för takstolarna) och plankor 20-50mm beroende på vad byggaren verkar ha hittat att spika fast. Den gamla innerväggen och den i princip obefintliga isoleringen har vi nu plockat bort.

Tanken att att regla upp med 45x95mm isolerad med stenull, och osb + gips. Eftersom vattenpass saknades vid byggtiden uppstår ett mellanrum bakom den nya innerväggen (20-50mm) - borde jag försöka få in ytterligare en 45mm isolering där, eller behålla det som "luftspalt" för att minska risken för fukt i isoleringen? Borde jag då sätta papp för att inte få luftgenomströmning i isoleringen?

Hur gör jag sedan lämpligast med eldragningen - drar ut slangen "bakåt" i mellanrummet och upp genom taket, eller låter den gå på samma sida (insidan) som dosan? (kräver ju att jag borrar mig igenom reglarna)

2. P
    Medlem Nivå 10
    Ihop tryckt isolering isolerar knappt någonting. Så det skulle kanske vara slöseri med pengar kan man tycka. Dock så undrar jag om inte du skulle få en trumma i väggen om du inte fyller ut det med isolering. Så fyll den med isolering. Det blir dock inte varmare för att du trycker ihop isoleringen.

Och luft spalten skulle nog göra mera nytta i mellan spikteglet & träfasaden.

Vindpapp mot ytterväggen och sedan reglar & isolering & gips är nog inte fel.
    Dvs Spiktegel-gammalfasad-vindpapp-reglar/isolering-gips.

Är reglarna inte bärade så går det nog att borra igenom dem. Dock är det nog bra att kolla det med någonannan också kanske på El-foumet. Så vi inte gör en tabbe här.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: