B
Jag har en kallvind i mitt trähus från -30talet där vindsbjälklaget isolerats med ca 13cm torvmull och 8cm glasfibermattor på det. Under torvmullen ligger det en tjärpapp på råsponten.

Jag behöver förbättra isoleringen som dels är ojämn och inte tillräcklig. Planerer att ta bort glasfibermattorna och blåsa träfiberisolering, typ ekofiber. Det jag funderar på är om jag bör förbättra ångspärren så att inte varm och fuktig luft kommer upp på vinden.

Fråga 1: Bör jag då ta bort även torvmullen och lägga ny plast eller diffusionsöppen duk och sedan blåsa ny träfiber, eller räcker det med att ta bort glasfibern och blåsa ny träfiber?

Fråga 2: Jag ska bygga ett nytt badrum under och bjälklaget där det ju kommer bli en större fuktpåverkan. Räcker det här med att jag sänker ner ett undertak och målar med våtrumsfärg? eller bör jag göra något mer?

13 cm torvmull motsvarar ungefär 5 cm mineralull ur isoleringssynpunkt. Det är ett organiskt material. Det är något bättre än massivt trä och något sämre än sågspån som isoleringsmaterial. Volymvikten är 0,2 vilket motsvarar tyngre typer av mineralull. Eftersom du skall använda ett annat organiskt material, cellulosafibrer, tycker jag att du kan ta bort torvmullen.

Tillverkare av cellulosafibrer brukar rekommendera användningen av en särskild ångbromsduk i stället för plastfolie. Problemet med badrummet på underliggande våning tycker jag är svårbedömt i detta fallet. Även om det blir mycket fuktigt i ett badrum är det inte säkert att all fukten binds som vattenånga i luften och kan följa med uppåt.. Det beror främst på lufttemperaturen. Jag skulle nog konsultera tillverkaren av cellulosafibrerna.

B
Tack för svar. Jag hänger inte riktigt med på resonemanget kring att ta bort torvmullen. Nackdelen med att ta bort den är ju att det är väldigt mkt jobb. Behöver jag lägga ny ångspärr under den nya isoleringen så är det ju oundvikligt annars är väl enda nackdelen att torven har sämre uvärde än den nya isoleringen?

Angående badrummet så får jag nog höra med leverantören som du säger.

Mvh Carl

Det går att ta bort torven utan att huset får en chock, när du ersätter den med cellulosafibrer. Du måste inte ta bort torven. Enda motivet är att förbättra U-värdet

B
Ja då förstår jag vad du menar tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.