Byggahus.se

Tilläggsisolera 45mm - insida lecavägg

1. F
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Jag har planer på att tilläggsisolera 45 mm på insidan av befintlig vägg, både för värme och eldragning. Väggen ligger ovan mark, och består av ca25cm leca med tegelfasad på utsidan (med luftspalt), byggår -69.

Är det plåtreglar som gäller, och ångspärr på insidan (finns ingen idag)? Någon som ser risk med planerad tilläggsisolering.

Ytterligare en vägg ligger delvis ovan mark, och delvis under mark. Här blir det lurigt. Den del som ligger under mark vill jag inte isolera på insidan med ångspärr, vilket skulle förhindra fukt att vandra genom väggen. Utsidan på delen under mark består av Pordrän 100mm (omdränerat förra året). Min ide är att endast isolera och sätta ångspärr på den delen som ligger ovan mark. Men, det känns konstigt att ha en vägg där halva är plåtreglar+isolering+ångspärr+gips, och den andra halvan endast plåtreglar+gips. "Skarven" kommer gå diagonalt över väggen.

Några synpunker eller kommentarer?

2. F
    Medlem Nivå 2
    Längs taket på lecaväggen har det gått en trätrumma. När jag rivit fann jag en träregel som satt direkt mot putsen på ytterväggen av leca. Ser inga som helst tecken på att träet tagit skada av fukt eller så, och den har suttit där i över 30 år. Kan man dra slutsatsen att det är ok att använda träreglar mot yttervägg av puts/leca?

3. F
    Medlem Nivå 2
    Det blir stålreglar med isolering mot den putsade ytterväggen ovan mark. Sedan ångspärr, OSB och sist gips.

Jag såg precis på ett av alla byggprogram på TV, där de inredde en källare. Där monterade de platonmatta på golvet, som de vek upp på väggen upp till den nivå som låg under mark. På väggen där platonmattan slutade monterade de en kanal som kopplades till en frånluftsfläkt, och fick därmed ventilation under både golv och mot väggen. Inte så dum idé. I mitt fall har jag min frånluftsventilation tillgänglig i ett av hörnen i "souterrängrummet". Ventilerat platongolv+vägg kanske kan vara något!

4. P
    Medlem Nivå 2
    Hej Fredrik,

Jag har själv gjort om en invändig isolering på mitt hus från 1948. Där var det träreglar med cellplast. Träreglarna visade spår av fuktskador men inga större skador. Jag la som du är inne på platonmatta (blåa typen då jag hade det hemma) och använde stålreglar samt cellplast skivor omlott och gips som jag målade. Inga tecken på problem ännu (5 år sedan ungefär). Ingen fuktspärr mer än själva platonmattan (fanns ingen fuktspärr tidigare och jag har putsad fasad som putsades om för ca 8 år sedan). På köpet får man snygg el dragen i den nya väggen och inte utanpåliggande. (Fanns ingen el alls dragen i det rummet tidigare). Jag kommer göra på samma sätt på resten av våningen (delvis källare då ena sidan ligger delvis under mark medan andra sidan inte ligger under mark).

5. F
    Medlem Nivå 2
    Hej PelleSoder!

Drog du upp platonmattan även på väggen, och satte du i så fall stålreglarna utanför platonmattan. Jag har fundera på just detta, och om man gör så måste slålreglarna stå uppe på platonmattan. Antar att man då måste täta runt varje skruv som används för att fästa bottenskenan för den uppreglade väggen? Använder du någon typ av ventilation, eller ventilerade golvsocklar eller taklister?

Min el gick tidigare i en speciell typ av taklist. Mycket underlig dragning som byts ut mot riktiga flexslangar inne i väggen.

6. P
    Medlem Nivå 2
    Drog platonmattan på hela väggen ända upp till tak. Ja, stålreglar utanför platonmatta. Stålreglarna fäste jag i vägg med distans (mellanrum) mellan regel och golv. Tätade med "gummibandet / gummimassan" tillhörande platonmattan i skruvhålen mot väggen och i överlappen där mattan "skarvas". Ingen bottenskena alltså i min konstruktion. Öppet i nedre delen av väggen och mot tak, men ingen forcerad ventilation, typ fläkt utan självcirkulation. Då väggen tidigare varit isolerad och saknat ventilation samt platonmatta och trots allt visat väldigt lite fuktskada (bara spår av fukt som jag antar kommit när fuktpåkänning varit som störst under vårsmältningen) så kändes det inte som att jag behövde någon fläkt eller liknande för ventilation.
    Ska tilläggas att jag bilat upp betonggolvet innan och grävt ur lera, sand, sten. La in ett lager leca, 8cm, med svart dräneringsslang som går med fall ut mot husets yttre dränering. Ovan på detta 22 cm cellplast. Sedan duk, armeringsjärn (nät) som jag fäste golvvärmeslangen (vattenburen) i med buntband. Avlsuta med betong, flytspackel och klinkers. Golvet sänktes 10 cm då jag grävde ur 50 cm. Som extra försiktighet har jag en "spolbrunn" där dränering går ut till yttre dränering där en enkel spolpump finns som endast får jobba nu på våren då snön kan ge ganska mycket smältvatten på kort tid. Yttre dränering återstår att fixa. Nuvarnde är gamla tegelrör och ingen isloreing mot yttervägg. Ska sätta isodrän eller podrän när jag gräver upp för nya dräneringsrör.