Byggahus.se

Till-/ombyggnad och tillgänglighetskrav?

1. H
    Medlem Nivå 6
    Sitter och funderar på en utbyggnad på ca 20 kvm till ett sovrum.

Läser då om PBL att det kan ställas krav på hela huset vid om/tillbyggnad. Således att det ska finnas ett hygienrum (idag finns bara en wc), tvättstuga, kök o s v på entreplan.

(http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...-byggnader/tillganglighetskraven-vid-andring/)

I mitt fall är det en tillbyggnad, men jag måste ta upp en dörr i befintlig yttervägg och eventuellt flytta en toalett.

Med ovan i beaktande kan jag riskera att min flyttade toalett måste bli ett så kallat hygienrum med dusch. Och det skulle ställa till problem både med planlösningen och kostnadsmässigt.

Frågan är - nån som har erfarenhet av något liknande? Är kommunerna som hökar?

Spontant låter det som att jag i alla fall bör hitta en annan lösning än att flytta toaletten så de inte får några idéer......

2. V
    Medlem · Nivå 9
    Kvaliteten på handläggaren och nämndens ambitioner styr hökstatus. bedömningen ang tillgänglighet skall bedömas Map relevans mot omfattning. Skall muggen flyttas finns fog för kravet ang tillgänglighet. Men det beror ju också på möjligheten till placering av badrum/hygienrum

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Vi gjorde en påbyggnad av en del av huset, och en del omdisposition av planlösningen. Det innebar bla. att vi flyttade en gästtoa inom bottenvåningen. Vi hade redan från början planen att det skulle bli en toa med dusch, men liten.

En arkitekt påpekade att vi "måste" låta den nya ha mått osv. enl tillgänglighetskraven. Och vi modifierade planerna lite för det.

Det var jackpot. Handläggaren av bygganmälan började direkt med "vad bra att ni har tänkt på tillgängligheten". Sedan fick jag igenom precis vilka ändringar som helst med honom. Ex. så slapp jag den då obligatoriska byggfelsförsäkringen "Du skall ju göra mycket själv, så den behöver du inte. Vad bra att du tänkt på tillgängligheten". Varje sak jag bad om / frågade om så fick jag positiv behandling. Och varje gång så upprepade han "mantrat" om tillgängligheten.

4. V
    Medlem · Nivå 9
    Fan jag slet i två år med mitt bygglov innan det gick i genom i nämnd. Min toa på entreplan är ej tillgänglighetsanpassad, hade jag gjord det skulle det kankse gått på 8 veckor istället :)