Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Till-luftsventil i Tvättrum som också har Frånlufts-ventil till Frånluftsvärmepump ?

1. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 31 080 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Har du någon mer fråga?

2. D
    Medlem · 19 inlägg

DagEv

Medlem
    ABSOLUT hela tiden många frågor om allt möjligt tex livet men här kommer en konkret fråga på det jag funderar mest på just nu:

Tilluftsventiler i rummen:
    I huset finns sedan det byggdes 1987 spaltventiler i fönsterkarmen i alla rum som inte har frånluftsventiler.
    När vi byggde till huset med två rum blev det inte några tilluftsventiler insatta i de nya rummen, 15 kvm vardera.
    På vägen till närmaste frånluftsventil ska luften från de nya rummen passera vardagsrummet på 30 kvm med 2 tilluftsventiler med 30 cm öppning vardera och 1 likadan tilluftsventil i ett sk allrum på 30 kvm.

Det jag funderar på:
    När jag sätter in spaltventiler för tilluft i de nya rummen och om jag bara sätter in en i varje rum;
    Hur långa luftinsläpp ska de då ha ? (Funderar på 40, 50 eller 60 cm).

Det är min fråga.

-- Dag

3. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 31 080 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Det där har du väl redan frågat om i en tråd och som jag minns det var det någon som svarade likadana som i de andra rummen, vilket låter vettigt tycker jag. Däremot behöver du kolla att villkoren för luftomsättning i huset kommer att uppfyllas med de frånluftsflöden som finns idag eller om det behöver justeras upp eller om det behövs ytterligare ett frånluftsdon någonstans.
    https://www.flaktgroup.com/se/losni...ilation/privat-person/hur-mycket-luft-behovs/

Det är viktigt att det skapas ett litet undertryck i bostaden och om du sätter in för många eller för stora spaltventiler kan du göra så att det inte blir något undertryck.

Om du tycker att du behöver mer detaljerad hjälp för just din bostad finns det ventilationsexperter som kan mäta och justera in flöden så att det blir tillräckligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.