Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Till er som använder cirkelsåg

1. Ejmelie
    Hobbysnickare · Stockholm · 943 inlägg

Ejmelie

Hobbysnickare
    Jag har aldrig ägt en cirkelsåg. Sänksåg har jag dock haft i 10 år. Ett grymt verktyg som jag verkligen uppskattar. Även om den inte används jätteofta.

Ni som har cirkelsåg. Upplever ni att ni använder den mycket? Vad brukar ni använda den till?
    Har ni både sänksåg och cirkelsåg eller har ni endast valt en av dem?

• Laddar…
  2. nino
    Renoverare · Dalarna · 12 533 inlägg

ninoPremiumikon: Hand

Renoverare
    Cirkelsåg använder jag för att kapa osb och liknande, alltså sånt som kanske inte behöver vara på mm.
    Sänksågen har jag till fönstersmygar och annat finlir

3. Heij83
    Lösvirkesbyggare · Västra Götaland · 820 inlägg

Heij83

Lösvirkesbyggare
    Cirkelsågen är bra för snabba lite ”slarviga arbeten” jag har den för att kapa reglar när jag inte orkar ta fram kapgersågen eller snitt i skivor som inte behöver vara 100%

sedan jag skaffade mig en sänksågen så har cirkelsågen använts mindre.
    Men det är helt klart värd att ha. Batteridriven!

4. boschkenta
    Verktygstokig · Västra Götaland · 181 inlägg

boschkenta

Verktygstokig
    Jag brukar kapa ner tex fullstora MDF i mer hanterbara bitar som jag sedan kan köra genom bordssågen. Har också använts till rivning av altan och lite annat bygg/renovering. Aldrig till finlir dock.

• Laddar…
  5. Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 2 908 inlägg

Tomture61

Självbyggare
    Har en cirkelsåg med styrskena (y)
    Aldrig ägt / använt en sänksåg :p

Cirkelsågen har använts till att kapa byggskivor och stora snitt till takstolstillverkning .
    Har även en bordssåg , fantastisk manick med hög precision :ok:

6. R
    Självbyggare · Stockholm · 8 251 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Använder cirkeln mest av alla sågar jag har. Har iofs skena på min så den är lite mer än en vanlig cirkel. (Festool HKC 55)

Toppen till allt från reglar, panel mm till skivor av alla de slag. Den har även "sänk" funktion så det går att göra mindre "sänk" jobb med den.

Tycker sänken kräver mer inställningar och riggning av tillbehör för jobbetn. Ofta blir det därför ett streck med pennan och cirkeln.

7. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 628 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
    Som @Robert-san01 ovan med skillnaden att jag kör Mafell. Sänksåg generellt skivmaterial och KSS-cirkel till allt annat som klyva, kapa, dubbelgera.

8. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 1 873 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Batteridriven cirkelsåg är ofta med på brädgården (ok då, byggmax) för att grovkapa och därmed slippa släp eller takräcke.

• Laddar…
  9. Ejmelie
    Hobbysnickare · Stockholm · 943 inlägg

Ejmelie

Hobbysnickare
    Mycket av det ni nämner skulle man kunna använda sänksågen till också. Men personligen tycker jag den är klumpig så tar aldrig fram den för mindre jobb.
    Är cirkelsågen lättare och mer behändig?

10. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 312 inlägg
    Jag har cirkelsåg med skena, men ingen sänksåg. 99% av gångerna orkar jag inte ta fram skenan, utan drar ett streck och kapar efter det. Behövs bättre precision används i första hand bordssågen.

Jag har funderat på att skaffa sänksåg eftersom alla verkar tycka den är bra, men inte riktigt kommit fram till vilken lucka den skulle fylla.

11. R
    Självbyggare · Stockholm · 8 251 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Nej, sänksågarna är ofta beroende av skena så det brukar vara svårt att se vart den kommer att såga.

• Laddar…
  12. D
    Medlem · Västra götaland · 784 inlägg

Dsl

Medlem
    Använder min batteridrivna cirkelsåg främst som mobil/snabbare ersättare till kap och gersågen, främst tillsammans med vinkelhake.

Sänksågen och skenorna åker alltid fram vid skivkapning.

13. N
    Medlem · 1 775 inlägg
    Jag jag en sänksåg och en batteridriven cirkelsåg. Kör det mesta med sänksågen om det ska vara rakt och är bra till. Cirkeln är perfekt när det är mindre viktigt och/eller är bökigt att komma åt med sänksågen. En nätansluten cirkelsåg tycker jag vore rätt meningslöst att ha som komplement till sänksågen.

• Laddar…
  14. K_arlstrom
    Verktygstokig · Norrbotten · 736 inlägg

K_arlstrom

Verktygstokig
    Jag skulle föredra en bra bordssåg och något liknande festool hkc battericirkel med den "inbyggda" fsn skenan, över sänksåg och kap/ger.

Områdena överlappar en hel del, och platsen är begränsad. Har inte använt sänksågsfunktionen många gånger (kunde lika gärna kört med en sticksåg), och sen jag köpte bordssågen har den tagit över från att använda skenan för repeterbarheten!

15. J
    Medlem · 31 inlägg

JoelN

Medlem
    En bra batteridriven cirkelsåg ihop med speedsquare är mycket smidigt. Ersätter kap och gersågen många gånger och slipper att bära lite mycket på virket fram och tillbaka då man oftast kan kapa på plats istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.