Byggahus.se

Tiki släpvagn

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej! Vet någon skillnaden mellan Tiki vanliga vagnar och Tiki proffsvagnar? Skissar på en 265 RB med nät och kapell, vikt gärna över 1000kg

2. Alltgår
    Medlem · Nivå 11
    När jag var och spanade för några år sen har jag för mig det bla var kraftigare och galvad plåt i proffs. Även balkarna under var det skillnad på, kanske jag vill minnas. Tyckte den såg/kändes riktigt bra, men tog en Fogelsta till slut.

3. S
    Medlem · Nivå 10
    Samma här. Kollade för 3-4år sedan. Då kändes P-serien klart mer robust. Har hyrt släp sen dess men nu är det nog dags att köpa en enklare obromsad.

Funderar nu på Thule (Fogelsta/Brederup) 1425 med kåpa eller Tiki och då antagligen den enklare 265 med kåpa.

Någon som vet omdet funkar att fälla framlämmen med kåpan på plats? Vill kunna köra virke och ha kåpa.

4. B
    Medlem · Nivå 5
    Jag var i samma bryderi för några år sedan, kollade också på några olika släpvagnsmärken och bestämde mig ganska snart för att inte vara dumsnål. Om jag skulle köpa en billig, obromsad släpvagn fanns risken att jag skulle ångra att jag inte slantade upp några få tusen till för ett rejälare släp.

Valet föll till slut på ett Tiki "proffssläp" med 1 000 kg totalvikt, med tippfunktion, tippskruv och Jaxalkåpa. Jag minns inte exakt vad alla skillnader är mellan "amatör" och "proffs" hos Tiki, proffsversionen lär vara rejälare överlag och ha smartare lösningar för lämlås m.m.

Framlämmen går att fälla ner om man har kåpan lite på glänt, därefter kan man stänga kåpan igen. Dock tar en fälld framläm emot tippskruven, så med en sådan monterad måste man ta bort framlämmen ibland för att kunna köra med utstick framåt.

Överlag är jag mycket nöjd med släpet. Jag hade gärna haft en annan kåpa, Jaxalkåpan stjäl en del utrymme (men har å andra sidan inte så stort luftmotstånd), men andra kåpor var så satans dyra, 2-3 ggr så mycket som Jaxal. Det sitter lastförankringsöglor långt ner på sidolämmarna, jag hade gärna haft öglor i flakbotten (det går ju att sätta dit själv, om man vill).

5. Q
    Medlem Nivå 4
    Jag köpte den enklare obromsade Tiki 265 med kåpa och jag tycker den räcker bra för mina behov. Den står ju mest still och aldrig några tunga lass, men när jag behöver den är den mycket värd.

Om man lyfter upp kåpan halvvägs går det att ta bort framlämmen, fast lite trixigt att balansera kåpan om man är själv. Den har sex lastsäkringsöglor, tre på var sida i flakbotten. Jag är mycket nöjd med flaket, som rymmer en byggskiva, och kåpan som ger bra skydd för lasten och lågt luftmotstånd.

Nackdelen med kåpan är att den öppnar uppåt det gör att det är svårt att lasta och lossa inomhus om det är lågt i tak. Jag har inte provat att lyfta av kåpan för att frakta långt skrymmande gods, men man behöver nog vara minst två för det.

Fästet för stödhjulet är lite klent, vilket man bör tänka på om man vill kunna flytta släpet för hand med tung last.

6. K
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar! Det blev en 265 RB-1000kg med kombinationen nätgrindar och kapell. När man gick upp på bromsad var de flesta stagen kraftigare så det var ett plus. Hade jag valt en proffsvariant så hade jag kunnat välja till tippskruv men för min del räcker det med det orginalfästet som redan sitter på och att flaket kan fällas. Kommer även runt problemet med att tippskruven kan vara i vägen. Övrig skillnad mot proffsvagnen var att fram och bakläm ligger mellan sidolämmarna och inte framför sidolämmarna. Detta kan innebära viss risk för mer smuts och fukt in på flaket men säljaren monterar på tätningslister som skall till viss del kunna förhindra detta.

7. S
    Medlem · Nivå 10
    Konstaterade också att P-modellens delning var smartare med tanke på vattensprut i springan. Återkoppla gärna hur det funkar med tätningslist.

Väldigt frustrerande hämta IKEA-paket som sen blir blöta på vägen hem trots kåpa eller skåpvagn.

• Laddar…
  8. P
    Medlem · Nivå 11
    Största skillnaden jag kunde hitta när jag letade släp var att p-modellerna var svetsade och övriga var nitade.

• Laddar…