Förra hösten fick jag problem med sniglar som käkade upp mina nyplanterade Magnolier.
I år underregnperioden la jag märke till att det fanns gott om sniglar på cykelbanan ett hundratal meter från mitt hus. Däremot fanns det inga sniglar runt min trädgård och jag hittade inga andra sniglar i min trädgård. Även min granne som varje kväll var ute och plockade sniglar kunde inte hitta några sniglar.
För några dagar sedan var jag ute i trädgården och letade efter sniglar. var nästan helt tomt mer några undantag. Hittade några ljusgrå mer morsetecken i form av svarta prickar och streck.
Hittade uppgifter om att det var en tigersnigel som var ofarlig för mina växter eftersom den lever på döda växter och kött. Funderar på om det kan vara den snigeln som käkat upp både minna och grannens sniglar.
Har en mindre skogsdunge ett hundratal meter från min trädgård. Och mellan min trädgård och skogsdungen verkar det som om det bara finns ett mindre antal tigersniglar.
Kan det ha varit tigersnigeln som tagit död på alla skadliga sniglar.
Hur förökar man tigersniglar. Har ett 300 liters akvarium skulle vara intressant att blanda sniglar och tigersniglar och se vad som händer?

Finns det ens någon tigersnigel? Jag har aldrig hört talas om den. Var hittade du information om den?

Kanske nån muterad variant av leopardsnigeln?

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Det är kanske Pantersnigel du menar? https://sv.wikipedia.org/wiki/Pantersnigel

Sägs att den hjälper mot mördarsniglar, men jag har inte sett några riktigt trovärdiga källor på det. Jag har själv gott om dem i trädgården, lite för många ibland faktiskt, och jag har aldrig sett en mördarsnigel här, fast det finns i grannskapet. Vet inte om det är pantersniglarna som hållit de borta eller om vi bara haft tur.

• Gilla
magge_ och 5 till
  • Laddar…
Leopard sniglar käkar mördar snigelns ägg. Så var rädd om dessa.(y)

• Gilla
magge_ och 4 till
  • Laddar…
Jag läste att det bara var en skröna, kommer inte ihåg var men tyvärr så äter alla varianter av ”mina” sniglar gärna levande växter

Skraddarasenstradgard.worldpress.com, pantersnigeln ett varningens ord, en rättelse från min sida, dom äter äggen och döda sniglar precis som alla andra sniglar.

Enligt det här inslaget äter pantersnigeln döda växtdelar samt ägg och småsniglar. Ingen större fara i odlingarna alltså då de till skillnad från mördarsnigeln hellre äter dött växtmaterial än levande.

Håller på med ett experiment hemmavid, upptäckte för något år sedan att jag hade flera pantersniglar på en viss del av tomten. Efter det har jag inte satt ut något snigelgift där för att se om de kunde tänka sig att bli fler och om de möjligtvis hade någon effekt på antalet mördarsniglar. Det här är högst empiriskt och ovetenskapligt men ta mig tusan - i år är det betydligt mindre mördarsniglar på den delen av tomten och massor med pantersniglar. Vetenskapligt bevis = noll men jag är glad. :)

Har bara några få av de som ser ut som på wikipediabilden, de flesta hos mig är svarta med längsgående ränder.

• Gilla
Daniel Petersen och 7 till
  • Laddar…
De äter sallat också...

Karlia
Jag har pantersniglar, spansk skogsnigel, "vanlig" svart skogssnigel och mängder med snäckor här. Jag har också läst att pantersnigel äter den spanskas ägg.

Det jag vet är att den spanska älskar tagetes :rolleyes: och jag hoppas på att de själva kan hitta någon jämvikt. Gift använder jag inte, det är bra med de som äter multnande växtdelar. Gör ibland ryck och dödar de spanska.

Enklast är väl att välja växter de inte äter. Koppartejp ska jag försöka sätta upp också.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
A
Pantersnigel äter även levande växtdelar. De är opportunister precis som alla andra sniglar. De är också liksom spansk skogssnigel och vinbergssnäcka införda arter i Sverige (man satte ut sniglar och snäckor förr eftersom man tyckte att de var fina, eller goda med vitlök, sedan har de spritt sig med växter, jord och redskap). I en del länder räknas pantersnigel som invasiv skadegörare, eftersom de förstör den ekologiska balansen i förna och mark. Att gynna eller plantera in invasiva arter för att bli av med en annan invasiv art brukar inte vara ett fungerande koncept.

Anekdot: jag har sett spansk skogssnigel äta pantersnigel i min trädgård.

Pantersnigelar har dock en fascinerande sexakt, som är värd att iakta om en får chansen:

/biolog

Redigerat:
  • Gilla
arkTecko och 8 till
  • Laddar…
K
Vi har också en del panter/leopardsniglar i vår trädgård, massor av småsnäckor men väldigt få mördarsniglar.

Tycker att de gör ett bra jobb att hålla undan vissna löv och gulnat gräs i våra rabatter! Nyttodjur helt enkelt.

Vi har av tradition inte krattat löv utan låter sniglarna ta hand om dem. Det fungerar fint än så länge...

Har dessutom börjat omplacera sniglar till komposten om jag hittar dem på ställen där jag är rädd att de ska äta något värdefullt :)

Har mängder med pantersniglar i trädgården, men inga "mördarsniglar". Vet inte om det har ett samband. Min far säger alltid att jag ska vara rädd om pantersniglarna för att dom håller "mördarsniglar" i schack.

Kanske skulle omplacera några pantersniglar till pappas trädgård, han har mängder av "mördarsniglar".

• Gilla
magge_
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Finns det ens någon tigersnigel? Jag har aldrig hört talas om den. Var hittade du information om den?
Boa, tiger eller leopard snegl er tre navne for den samme snegl, og de spiser de brune iberiske "dræber" snegle.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
La märke till att fåglar "typ Koltrastar "verkar vara lite förtjusta i Pantersniglar. Troligtvis har Pantersniglar ett mindre klistrigt slem?
Så äter Pantersniglar upp mördarsniglar kommer koltrastarna i sin tur att äta upp Pantersniglar och vi får lite jämnvikt. Bara att sätta igång och experimentera. Får leta reda på 10 mördarsniglar av samma storlek och 10 Pantersniglar också av samma storlek så får dom härja runt i mitt akvarium några dagar så får vi se vem som vinner.
Hoppas bara att man själv inte blir lynchad av djurvänner som tycker att sniglar har ett större människovärde och har rätt att leva.. .

• Gilla
H_kan@88 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.