Byggahus.se
Hur lossar man termostathöljet i ett 11 år gammalt elektrohelios kylskåp? Jag har bytt många kyskåpstermostater och tittade även på youtube en instruktionsvideo från Nettoparts. Men där satt häljet med skruvar. Här är det tre konstiga klämmor av något slag med en skåra i. Svårt att komma åt att trycka ihop dem, vilket förmodligen är meningen

Någon som kan hjälpa mig och berätta hur??:confused:

sätt i en lagom stor spårkruvmejsel och vrid ett kvarts varv

• Gilla
jgg och 1 till
  • Laddar…
Men sen kommer nästa fråga! Vågar man ta loss plattan som sitter i bakväggen? Där går väl köldmedieslingor? Måste få loss sensorn

det är bara ett ta i
du måste ju få fram den
börja dra nere i mitten eller vänster

• Gilla
hulingen
  • Laddar…
Men electroluxaren - nu har jag stött på det sista problemet som kan knäcka hela projektet, Hur kan man fästa dom där konstiga skruvarna? Trodde att jag kom rätt i hålen eftersom kanterna på lådan passar så fint - men den fastnar inte även om det låter som om skruvarna fäster. Har du något knep? I och med att jag prövar och misslyckas och försöker kika så är det ju risk att det tunna röret ska drabbas av utmattning. Hjäääälp!!

röret nu hänger jag inte med
sätt tillbaka köldplattan först
håll upp lådan mottaket och lirka med skruvmejslen samtidigt som man trycker rätt hårt uppåt ett1/4 varv
man får inte ha en för stor eller för liten mejsel för kommer antingen man bara vrida mejslen eller inte kunna trycka upp plutten tillräkligt mycket

Tack så himla mycket Electroluxarn som hjälpt mig så mycket . Jag menade den där tunna böjliga ledaren som gick från känselkroppen till termostaten, den är ju som ett rör inuti, det är visst en gas inuti? Och jag tyckte jag vickade så mycket på termostatlådan.
I vilket fall varkar allt ha gått okej, kylskåpet håller nu 6 grader och har gjort så i fyra dygn! Dom där pluttarna är verkligen konstiga, har aldrig sett såna förut. Tror jag fick fast åtminstone två.

två räcker
:rolleyes:

• Gilla
hulingen
  • Laddar…
Tack för alla tips, särskilt @electroluxaren. Jag fick just igång en gammal ERC3706-kyl som jag tänkt skrota. Jag trodde att kompressorn var slut men det var bara termostaten som var dålig. När jag byglade förbi den enligt tipsen här på forumen så hoppade kompressorn igång. Nu får den gå på timer tills jag ordnat en ny termostat.

• Gilla
hulingen
  • Laddar…
Jag vet att detta är en gammal tråd, men vill liksom @jgg bara säga tack till @electroluxaren - tack vare denna tråden vågade jag "riva" loss köldplatttan från en gammal ElektroHelios (~20år) och kunna byta ut termostaten och få igång kylskåpet igen. 500:- och någon timme mot att köpa nytt för kanske 15' (eftersom frun hade insisterat på att byta både kylskåp och frys, för att få "matchande"!) (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.