Byggahus.se

Tidsresa från 1960 till 2020 med begränsad budget och eget arbete

1. fredrikchail
    Husägare · Grums · 322 inlägg

fredrikchail

Husägare
    där ser man! Vad kul. Har ni kvar huset i familjen?

• Laddar…
  2. JA”Snabbe”
    Husägare · Skåne · 1 334 inlägg

JA”Snabbe”

Husägare
    Var köper du dörrarna?

• Laddar…
  3. fredrikchail

fredrikchail

Husägare
    jag köper både karm och dörrblad på K-rauta :D eller jag har redan köpt dem till och med.

4. L
    Medlem · 2 inlägg

Liwa1957

Medlem
    Nej min mamma sålde huset för ett antal år sedan. Kommer ihåg att min pappa spikade formen för gjutningen, sen kom vintern och det blev is, som jag åkte skridskor i formen. Tror inte det händer nuför tiden

5. fredrikchail

fredrikchail

Husägare
    okej, vad tråkigt! Haha, det tror inte jag heller!!

• Laddar…
  6. fredrikchail

fredrikchail

Husägare
    Vi kommer att behöva fylla och spackla där karmen har suttit tidigare så att träkilarna får en slät och fin yta att fästa emot.

7. J
    Renoverare · Skåne · 3 305 inlägg

Jarlsgård

Renoverare
    I mitt hus där jag har stenväggar har de lagt en tunnare träregel (typ 20mm tjock) längs med hela. Funka faktiskt bra när jag bytte, bra mothåll för lagningarna på själva väggytan också.

Fast du kanske inte har utrymme för en sådan lösning? :)

• Laddar…
  8. fredrikchail

fredrikchail

Husägare
    tanken har slagit mig också! Men precis som du säger så har jag absolut inte plats för den lösningen. De har inte varit speciellt generösa med håltagning här alltså.. vi pratar fåtal millimeter på varje sida :sweat:

9. J

Jarlsgård

Renoverare
  10. fredrikchail

fredrikchail

Husägare
  11. J

Jarlsgård

Renoverare
    Hittade en bild efter mkt letande!

Segt.. Men ja, håltagningen är stundtals snål :crysmile: min dörr funkar klockrent vintertid men på sommaren kärvar den för att jag inte hade tillräckligt med marginal :sweat: skulle egentligen behöva plocka loss karmen igen och ta bort några mm.. Men fodret har latex runt sig och pallar inte fixa allt det igen :rofl:

• Laddar…
  12. fredrikchail

fredrikchail

Husägare
    haha den suger! :rofl: Jag har kollat lite på en variant av franska trässkruv som förhoppningen är att de ska kunna gå att dra i med plugg! När vi gjorde kontoret så var det inte en enda skruv som drog så det återstår väl att se :crysmile: troligtvis blir det träkilar och fogskum som kommer att hålla dessa på plats :D

• Laddar…
  13. J

Jarlsgård

Renoverare
    Ja just sådana block är fan en halv vetenskap att få bra. Spikplugg kan funka ganska bra :thinking:

Annars hade jag nog fått in karmen så den sitter rätt och sedan kört med hederlig plugg och skruv. Det är nog den bästa fästmetoden jag kommit fram efter testande i mina väggar. De hade ju lite kul när de byggde mitt så vissa väggar är typ leca, andra siporex och några av håltegel :crysmile: vem sa att väggar ska vara tråkiga? ;)

• Laddar…
  14. fredrikchail

fredrikchail

Husägare
    tack för tipset! :) Haha ja, det är en hel jävla vetenskap med dessa väggar, man vet aldrig vad man borrar i :rofl:

15. C
    Medlem · Stockholm · 41 inlägg

cap

Medlem
    Även jag har "snåla" hål till fönster och dörrar.
    Har börjat kapa bort 6-8 mm på karmarna gör att få bättre justermån. Faktum är att det inte syns när allt är monterat.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.