Byggahus.se

Tidningspapper briketter

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Oj oj vad mycket tidningar man slänger per vecka. Skulle man inte kunna pressa tidningarna till briketter ?
    Är det någon som har gjort det ? Bra eller dålig tanke.

Tackar för era tankar och tips ;)

2. C
    Medlem Nivå 1

Pappersbriketter

Provade för många år sedan att pressa tidningspapper till briketter med en vattendriven press. Var ett slabbigt göra, tidningarna skulle blötläggas och så skulle ju briketten torka vilket tog sin tid... Briketten blev bra och bra och brann gjorde det i den gamla huskvarnakaminen men ujujuj vad aska det blev kvar.

3. Fabian-Bom
    Medlem Nivå 6
    Jag har sett en butik som hade en maskin som pressade kartonger/papper till tegelstensstora hårt pressade buntar. Dessa skötte nog större delen av butikens uppvärmning, så visst går det. Men det är nog inget för normalkonsumenten, elda tidningarna rakt av istället.

4. Staffan2000
    Banned by Bo · Nivå 17

Uppvärmning a'la Cajsa Warg.

Har du en förugn är du en lycklig man.
    Med bra fyr i ugnen kan du slänga ner en hel pappersbärkasse full med tidningar. de brinner i flera timmar, men mycket aska blir det.

5. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Det bästa, miljömässigt, är nog att lämna tidningarna till återvinning. Lite synd att elda upp tidningarna när det kan bli nya tidningar.

6. S
    Medlem Nivå 1
    Var kan man hitta en sådan mojäng?
    Såg när jag var barn vår granne stå i vedboden och stapla pappersklossar som han pressat och torkat i en röd liten plåtlåda. Tyvärr har gubben dött för länge sedan och alla hans gamla grejer i vedboden är körda till tippen...

7. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    Jag vill minnas att jag när jag var yngre såg en form av "hemmamaskin" för att pressa dagstidningar och liknande till vedklabbeliknande rullar. Jag minns att jag förundrades över maskinen eftersom den såg ut som en jättestorstor cigarettrullare. Ni vet en sån som de som rullar sina egna cigaretter använder.