Tidlöst Badrum?

8k läst  22 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Söker efter idéer på hur ett badrum ska se ut för tåla att åldras med värdighet.

Allt i vitt eller svart eller? Handfat fritt hängande eller inbyggda? Trä eller vitt i inredningen? Träslag? Storlek på kakel och klinker? Modernt eller retro utseende?

Jag vill helt enkelt ha ett badrum som inte ska se hopplöst omodernt ut om några år.
    Tacksam för synpunkter

2. phl
    Medlem · Nivå 14
    Vitt kakel funkar alltid, grått eller (lite djärvare) svart klinker. 15x15-plattor på väggarna, kanske 20x20 på golvet om det är möjligt med tanke på fall. Komplettera _eventuellt_ med några motivplattor eller en enkel enfärgad bård.

Kör handfat utan underskåp, gärna ett vanligt standard Ifö, standard blandare ala FMM eller liknande. Skåp? Ja, vitt funkar men blir ju ruskigt tradigt mot vitt kakel, kanske ek med neutrala beslag/handtak?

Tror att vitt/grått/svart alltid kommer stå sig, likaså vanligt porslin med vanliga blandare.

3. Linska
    Medlem Nivå 10
    Skulle också välja vitt kakel (ev. matt för att det inte ska kännas så kliniskt) och ett ljust golv (i mitt fall ljusbeige klinker). Skulle nog välja en lite större kakelplatta typ 20x25, enbart för att få så få fogar att skura som möjligt. Klinkern 15x15 el 10x10 pga att slippa trixa med plattorna vid fallet.
    Handfat på pelare eller vägghängt pga att dörrarna på kommoder lätt blir fula/lite fuktskadade efter ett par år. Ordenligt spegelskåp (eller flera) över handfatet, både för att få in rymd och att vara nära spegeln vid make, ögonbrynsplockning, linsisättning mm. Sedan skulle jag ha en fristående möbel/skåp för alla pryttlar, handdukar, toapapper mm.
    Har du plats för ett badkar, SÄTT IN ETT!! Lever utan ett nu och saknar det otroligt mycket.

4. G
    Medlem Nivå 14
    kom till samma slutsatser när vi renoverade vårt badrum :). Slängdes handfat i konstmarmor och kommod av målad spånskiva som var bra nerslitna. Slutsatser: endast porslinhandfat håller sej fresch i evigheter. Kommod är mest utsatt för slitage och även om handfat är av porslin så måste man byta båda när kommoden blir skabbig eftersom man oftast inte hittar en möbel som passar till den befintliga handfatet. Gav upp tanken att "möblera" badrummet. Det blev en Gustavsberghandfat på pellare. Spegelskåp och bänk /hylla löste förvaringen. Odesignade dusch och fat baterier. Kan kännast tråkigt och utan still men piffades upp med några exotiska snäckskal klistrade på kakel ( som går att ta bort).
    Huvudsaken i ett litet badrum att är att det praktiska fungerar och att det inte tar en hel dag att skura, ytbehandla och polera.
    Vit kakel är alltid gångbar. Grått blir inte så tidslös som man tror och kommer att avslöja att tiden har gått sen den har lagts. Om några år upplevs den som trist. Så är det med alla färgnyanser :).
    gaia

5. Thomas_Stina
    Medlem Nivå 5
    Vitt kakel är bra! Däremot rekomenderar jag att ha något mörkt kakel med mörk fog på golvet och kanske i duschen.
    Själva ska vi ha mörkbruna klinkerplattor 30x60 plattor på golvet och upp på en hel vägg och i duschen som hänger ihop med den väggen. Fog i fog... De övriga väggarna kläs med 25x40 vita matta kakelplattor i halvt förband. Badkaret kommer att bli inkaklat med likadana mörkbruna 5x5 mosaikplattor. Möblerna kommer att vara i valnöt. Vi kommer att ha under"skåp" med lådor under vårt dubbelhandfat, en stor spegel över handfaten och ett högskåp i valnöt bredvid badkaret.

Vi hoppas självklart att detta inte kommer att bli omodernt inom några år. Det är väldigt basic men ändå toksnygg - inte en massa färger och bårder i kakel mm...

Lycka till med Ditt beslut!
    //Stina

6. M
    Medlem Nivå 1
    Mörkbrun mosaik kommer definitivt inte att kännas tidlöst eller vara modernt inom några år... :surprised: Personligen tycker jag att man ska vara väldigt djärv om man ska våga kombinera vitt och brunt.

Till trådskaparen: Som några skrivit ovan så känns vitt, grått och beige mest "framtidssäkert" :)

7. phl
    Medlem · Nivå 14
    Det där med pelare till handfatet håller jag med om. Kan man tänka sig något som "står" på golvet i onödan är pelare riktigt snyggt, döljer rören men ändå tillverkat i porslin. Vill man slippa tankarna kring skåp över hanfatet tycker jag det är väldigt neutralt med spegel infälld i kakeln.

8. S
    Medlem Nivå 2
    Själv leker jag med tanken att använda mig av ikeas köksskåp o lådor, genom att byta luckor kan man snabbt ändra karaktär på badrummet.(vit, svart, rött, valnöt, ek, ja det finns hur mkt som helst och kommer nytt hela tiden)

9. G
    Medlem Nivå 7
    Vitt kakel och färgsätt med inredningen istället. Typ färg på handdukar och spegelskåp etc.

10. S
    Medlem Nivå 6
    Bra tips ang pelaren till handfatet! Sitter just nu och planerar vårat badrum och hade tänkt att köra på kommod. Men iom att detta badrum senare kommer bli gästwc så känns det så att det blir för mkt med en massa väggskåp + kommod. Så nu kommer vi köra på någon skåpsfri lösning. Kanske inte standardhandfat på pelare, men iaf inget skåp. En bänkskiva är lättare att byta ut.... :)

11. P
    Medlem Nivå 3
    Vi håller på att renovera vårt badrum just nu (eller har pågått i snart ett år!!!!) vi kör 20*20 plattor på väggar och golv. Blir vitt på väggarna och nedersta kanten blir i svart. Sedan kommer golvet att läggas i schackrutigt mönster med en svart kakellist som går runt hela badrummet. När det gäller vask har vi köpt en rektangulär vask som skall stå på ett massivt ekbord....

12. A
    Medlem Nivå 10

Gratis till ett trendigt snyggt badrum. Dock handlade tråden om hur man bygger ett badrum som också känns snyggt om 2 år...

/A

13. M
    Medlem Nivå 1

Tackar för svar

Lutar åt vitt kakel på väggarna …….man vill väl visa att man har sin egen stil. Två fritt hängande handfat från Gustavsberg inbyggt badkar och dusch. Ett långt spegelskåp ovanför handfaten där man framifrån bara kan se speglarna ingen belysningsramp eller annat tjafs. Sen är det då golvet som eventuellt blir mosaik i någon grå ton….här tar vi ut svängarna. Va tror ni blir det för trist eller rent av stilrent och tidlöst.

14. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 17
    Låter jättesnyggt säger jag som skall ha precis likadant. ;) Vitt kakel och ljusgrå mosaik på golvet.

15. Thomas_Stina
    Medlem Nivå 5
    Vilken tur att vi alla har olika smak! Själv (jag som ska ha, enligt någon, ett vågat brunt/vitt badrum) tycker jag verkligen inte om beiget och grått som alla andra tydligen anser vara tidlöst. För mig är brunt mer tidlöst då jag alltid gillat brunt! Men jag är glad att jag inte tycker som majoriteten.

Lycka till alla, med era finafina badrum!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: