Byggahus.se

Tidigare finansminister vill ha höjd fastighetsskatt

1. B
    Bannad · Stockholm · 3 061 inlägg

Byggdjuret

Bannad
    Japp en god kassasäck bestående av maxbelånat hus, leasad bil. Allt sånt som höjer värdet på arvet.
    Det är stor chans att ingen har råd att åka med familjen till Thailand några gånger per år.
    Men varför är det mer rätt att straffa Stockholmare en dina grannar

Bara för att jag äger ett hus som kostar 1 miljon så innebär det inte jag är fattig. Jag snarare ha pengar över när räkningarna är betalda

2. martin43
    Husägare · Östergötland · 2 519 inlägg

martin43

Husägare
    Man tar ingen som helst risk och behöver inte lyfta ett finger för underhåll eller något.

Mina föräldrars avbetalda villa inköpt för 360000 år 1979 är idag värd ca 1,5 miljon. Det är en avkastning före skatt på 3,5% om året. Ja sen var ju räntan på lånet 16% Hade de satt in 360000 kr i någon fond som följt Stockholmsbörsen istället hade det varit 32 miljoner. Nu köper man förhoppningsvis inte i hus för att tjäna pengar på det, utan för att bo i det.

De åtskilliga timmar som lagts på underhåll får man heller inte glömma. Att låta någon annan måla om huset kan kosta 100 000 kr. Och gör man inte det i tid, jaha hoppsan, dags att byta hela fasaden istället...

I dagens penningvärde var räntan för mina föräldrar de första åren ca 12000 kr/mån inkl. ränteavdrag. Jo visst, inflationen hjälpte till. Men någon fantastiskt enorm vinst att bo i villa som gör att man blir instant rik senare i livet är det inte. Däremot kan ju livskvaliteten hoppa upp några steg eller 17 om man råkar gilla att bo i villa. Andra skulle aldrig vilja göra det för man har andra intressen. Inser nu också att detta är ytterligare ett argument varför fastighetsskatten skall slå lika oavsett typ av boendeform (eller rättare: inte finnas alls), därför att det ena är inte alls alltid mer gynnsamt än det andra om man väger in allt. Men ta gärna bort ränteavdragen istället, blir det iaf inte ett rån även om månadskostnaden sticker upp. Givetvis ska de bort för hyresrätterna också, så att de blir dyrare också.

• Laddar…
  3. martin43

martin43

Husägare
    Förresten så tror många idag att de äger sitt boende, fast det är banken som äger allt utom sovrummet och toaletten...

4. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 14 693 inlägg
    Sjukt det där , själv äger jag 60 procent, gick in på 40 procent, vissa går ju in på 15, galet

5. M
    Medlem · Jönköping · 46 inlägg

Magnus5

Medlem
    Den riktiga sanningen är att banken äger låntagaren, det fick många uppleva på 90-talet när huset var borta men skulden till banken fanns kvar.

6. B

Byggdjuret

Bannad
    Tur att man äger toaletten så slipper man fråga banken innan man ska skita:D

7. martin43

martin43

Husägare
    Är du riktigt dålig i magen blir det iaf en fin slant moms när du spolar om du har kommunalt VA.

8. B

Byggdjuret

Bannad
    Man kanske ska börja beskatta skiten? En riktig skitskatt. Men samma resonemang som med fastighetsskatten borde passa. Men hur gör man med utedass? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.