Klasskillnader kan man tycka att vi skall utjämna. Men fastighetsskatt har rakt motsatt effekt. Du utjämnar inga klasser genom att få en lärare i Stockholm att betala 5000 mer i fastighetsskatt per månad, än en lärare ex. Ludvika, för likvärdiga bostäder.
11 607 läst · 217 svar
12k läst
217 svar
Tidigare finansminister vill ha höjd fastighetsskatt
-
Moderator · Stockholm · 47 711 inlägg 19 apr 2018 20:09
-
19 apr 2018 20:14 #197
Du och jag bygger varsitt hus på olika orter i Sverige till samma kostnad och vi har lika löner, 10 år senare så har vi haft en lika löneutveckling fast din ort har blivit väldigt attraktiv och huspriserna har rusat, på min ort har husmarknaden stagnerat så priserna har stått still i många år. Enligt ditt resonemang så har ju du blivit betydligt rikare än mig och ska betala högre fastighetsskatt, det innebär att fast vi har haft lika löneutveckling så kommer jag få en högre disponibelinkomst än dig är det bra fördelningspolitik?
Några år senare när vi går i pension och inkomster sjunker för oss båda men fortfarande lika, jag har råd att bo kvar i min bostad, medans du börjar få problem för att huspriserna har fortsatt att rusa på din ort och med det din fastighetsskatt.
Vem är rik den som måste flytta, eller den som har råd att bo kvar?
Om någon kommer ihåg Bosse Ringholm (S) (Finansminister 1999–2004) så var hans förslag att de som inte har råd med fastighetsskatten kan ju låna på sitt hus, de kunde även låna till förmögenhetsskatten som fanns då, är du inne på samma linje att människor ska behöva låna till skatten- Laddar…
-
Bannad · Stockholm · 3 061 inlägg 19 apr 2018 20:2019 apr 2018 20:20 #198
Tja... Om man ska börja gå i klassamhället så är på väldigt farlig väg. Tappar dessutom inte fastighetsskatten sin status som bra skatt? Då måste jag ändå säga att det känns som en ännu mer orättvis skatt.
Eftersom Stockholm tydligt är en stad där alla som i villa är rika...
Så tycker jag det låter bra. . För det innebär att jag är rik! -
-
Medlem · 428 inlägg 19 apr 2018 20:4319 apr 2018 20:43 #200
-
19 apr 2018 20:50 #201
Det är ju det jag menar. Det är medelklassen som får den kännbara skillnaden och i Sverige är det nästan alla! De rikaste få procenten märker inget och de fattigaste få procenten får det värre eller så går någon begränsningsregel in.
Det som i tråden benämns som "rika" är en majoritet.
Typisk vänsterpolitik är att kolla situationen för de 2% rikaste och upptäcka hur bra de har det för att sedan jämföra med de 2% fattigaste och upptäcka hur dåligt de har det. Sedan baserat på de 2% rikaste(som nu generaliseras till "de med lite högre inkomster") föreslå något som överför pengar till de fattigaste 2% (som nu heter "de med lite lägre inkomster"). Det är bara det att man totalt har missat att kolla hur det ser ut för och drabbar resterande 96% som inte är extrema åt rika eller fattiga hållet men dessa klumpas ändå in i de två skikten. Det är bara i ändarna de riktigt stora skillnaderna finns. Och det reperesenterar inte folket alls.- Laddar…
-
Moderator · Stockholm · 47 711 inlägg 19 apr 2018 20:5919 apr 2018 20:59 #202
Nu generaliserar du igen. även 0,25 % skulle innebära att folk på den här gatan i snitt skulle få betala ca 20 000 i fastighetsskatt. Och alla som bor här är relativt vanliga inkomsttagare. Det är ett par förskolelärare, ett par pensionärer från kommunal och landstingstjänst. någon redovisningsassistent, ett par ingenjörer utan chefspositioner. Och så har vi en företagare som troligen kan räknas som rik, hans firma sysselsätter några tiotal.
-
Medlem · 428 inlägg 19 apr 2018 21:0119 apr 2018 21:01 #203
Men ang. ditt exempel så är det ganska fint skräddarsytt. Om den stad jag flyttar till får stigande fastighetspriser så beror det sannolikt på att det går bra för den staden. Efterfrågan på mer arbetskraft är större och då ökar husprisern, men i normalfallet betyder det också att lönerna också ökar i den staden. Så i normalfallet skulle jag också få något högre lön än dig, och även om det endast är en tusenlapp eller två per månad så räcker det för att betala skillnaden. Jag har tur som kan bo i en eftertraktad ort till samma inköpspris som dig. Mina barn har sannolikt större chans till karriärer i hemorten än dina etc. Och till slut får de ärva vad jag kunnat spara och värdet av mitt hus. Så nja, jag tycker nog inte jag ska klaga i det fallet. Jag drog trotts allt vinstlotten.- Laddar…
-
Medlem · 428 inlägg 19 apr 2018 21:0819 apr 2018 21:08 #204
-
19 apr 2018 21:21 #205
Vad är det jag gör för fel när jag skriver?
Det är den stora majoriteten i mitten av inkomstfördelningen som betalar precis somvi skriver! -
19 apr 2018 21:27 #206
1% tjänar massor (över 100k/mån), dessa offrar dock sin fritid mm för att uppnå detta.
Personer som håvar in pengar på kapital är ännu färre.
Ca 10%tjänar lite eller inget men där gömmer sig en hel drös som valt att inte tjäna något t.ex. alla studenter.
Kvar där i mellan är den där medelklassen som är nästan allihopa.
Utjämningen mellan medel/övre medel till de lägre (exkl de som studerar osv) fungerar alldeles ypperligt både genom att skatten betalas i relation till inkomst och att skatten på inkomst dessutom är progressiv. -
19 apr 2018 21:36 #207
https://maklarvarlden.se/sa-har-sveriges-bostadspriser-utvecklats-de-senaste-20-aren/ -
Medlem · 428 inlägg 19 apr 2018 21:55
-
Medlem · 428 inlägg 19 apr 2018 22:0119 apr 2018 22:01 #209
-
19 apr 2018 22:23 #210
- Laddar…