Byggahus.se

Tider gräsklippning

1. H
    Medlem · Nivå 12
    Man brukar säga inte före kl 9 och inte efter 21, vi har en konstigt granne rakt över också, som sitter inne hela dagen, har barn i skolåldern, men 21.30-22 tiden ska snöslungan eller gräsklipparen fram! Han är en sådan som gärna sopar av bron med snöslungan!

2. fia_mstd
    Husägare · Nivå 11
    Sov manligt önskar jag att de vassa svaren bara raddat upp sig men det gjorde de först 24h skenare. Det "värsta" jag gjort nu är att spela Spotify med högrock åt deras håll och knutit den berömda knytnäven i den berömda fickan. Oerhört moget! :D:D;)

3. V
    Husägare Nivå 2
    Där jag växte hade de den lokala förening i samförstånd med alla villaägare bestämt att från kl 5-21 alla dagar utom söndag var ok att klippa gräset köra vedklyv motorsåg osv osv. Många hade vedeldat så därför kunde vissa ljud vara ok så tidigt bpå morgonen bom man ville tända i pannan och glömt förbereda innan jobbet tex.
    Samt att gräsklippning kunde efter väldig lång regnperiod vara ok på söndagar. Men inte annars.

Här verkar allt vara ok från kl 7 till 21 oavsett veckodag. Nyinflyttad och jag har valt att härmas. Hör jag någon föra oväsen så hakar jag på med vad jag behöver få gjort. Känns som att de övriga gör så med förutom den som startar allt just den dagen då.
    Själv tycker jag väl att måndagar och torsdagar är bra grejja ute dagar. De är ju ändå dagar då man är trött under en 5dagsrs arbetsvecka så varför då spara på krafterna. Bättre och vila ut de dagarna man inte är helt ur balans :)

• Laddar…
  4. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 17
    Jag tycker att gräsklippning vardagkvällar är mer ok än helgkvällar. De senare kan jag förstå att man vill njuta lugnet av och att ett kvällspass med gräsklippare/häcktrimmer just då stör.

Jag gissar att sövande av barn inte är det stora problemet här.

Sen får man väl fundera på hur mycket man kan anpassa sig. Alla kan inte alltid bli nöjda.

5. K
    Medlem · Nivå 9
    Vi väcktes 07.30 i lördags morse av en kant-trimmer.... När vi orkade upp kl 8 hade de slutat, annars hade vi sagt till. Inte OK!

• Laddar…
  6. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Motorgräsklippare och trimmer som väsnas är absolut inte okej så sent. Helst inte efter 18 på helger anser jag. Tystare maskiner är en annan sak.

7. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 20
    Hann inte somna en kväll när sommargrannen 22.10 drog igång kompostkvarnen, inte en vanlig en utan en utan en bensindriven jättemaskin, och malde ner häckplantor...

Personligen kör jag högljudda maskiner till 21 om ingen ber mig sluta. Har robotklippare så det blir lite snopet när man dricker morgonkaffet på helgen och grannskapet turas om att klippa gräsmattan med förbränningsklippare.

8. H
    Medlem Nivå 7
    Fram till 21.00 är ok tycker jag.

Men ser jag att grannen har grillfest eller kalas/besök och dom sitter på uteplatsen avvaktar jag.

9. F
    Medlem Nivå 5
    Börja leva 09:00 och sluta 21:00 tycker jag är att visa grannar respekt.

• Laddar…
  10. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Beror ju på vilket liv man lever, har jag jobbat natt och ska gå och lägga mig 9 på morgonen så tycker kanske inte det är kanon.

11. A
    Husägare · Nivå 4
    Jag bor på en camping på sommaren och där är reglerna; Motorklippare och trimmer mellan kl 09.00 och 18.00. Detta för att många börjar grilla kl 18.00 och det är inte så trevligt om grannen börjar klippa gräset mitt i maten. Tiden på morgonen beror på att folk är trötta efter grillningen.... Jag skulle inte uppskatta om grannen hemma skulle klippa gräset kl 21.00, ens på en vardag.

12. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 11
    Min granne klipper gärna på lördagar 7.30 och ibland runt 22.00 I veckorna :)

13. T
    Medlem · Nivå 8
    Den där "grannsämjans skull", det är mycket vikt vid den på detta forum. Jag skulle inte orka tassa på tårna för att behålla den till varje pris. Vissa grannar är dumma i huvudet helt enkelt. Då får det också vara så. Tycker inte man skall göra ALLT som står i ens makt för att bevara denna.

14. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Jag inga grannar nära inpå. Men jag har svårt att hålla de tider ni rekommenderar. När man jobbar på dagarna och har barn så är det efter barnens läggdags det finns lite tid. Så det blir en del vedkapning och gräsklippning på kvällar.

• Laddar…
  15. H
    Medlem · Nivå 12
    5 på morgonen är tiiidigt..! Jag skulle då bli galen om nån körde byggsåg kl 5 en helg..

• Laddar…