Byggahus.se
Vi har anlitat en elfirma där vi inte är nöjda med jobbet. Slutbesiktningen visade på en rad brister som måste åtgärdas. Kostnaden motsvarar troligen den summa på 25% av totalpriset som vi inte betalat än. Firman har sagt att de kräver att få slutför jobbet men har sedan inte hört av sig. Vet någon om det finns någon tid som de har på sig att åtgärda, dvs hur länge vi måste vänta med att låta en annan firma slutföra. Har hört 6 månader, men vet inte vad siffran kommer från. Hur gör man för att inte riskera att de kräver oss på resterande pengar?
 
Har du tecknat ett kontrakt med dem, ex ABS 18? Annars gäller väl konsumentköplagen. Där kan du reklamera tjänsten, och låta dem åtgärda. Tror inte att det är tidsbestämt. Vid en besiktning brukar man sätta en tid för åtgärd av fel, på 1-2 månader vanligtvis.
 
M MSjostrand skrev:
Har du tecknat ett kontrakt med dem, ex ABS 18? Annars gäller väl konsumentköplagen. Där kan du reklamera tjänsten, och låta dem åtgärda. Tror inte att det är tidsbestämt. Vid en besiktning brukar man sätta en tid för åtgärd av fel, på 1-2 månader vanligtvis.
Har bara accepterat deras offert, inget avtal som ABS18, känner inte till det. Det gäller ett arbete i en villa. Bra tips med tidsbegränsning i besiktningsprotokollet, ska kolla det. Problemet är att de inte verkar intresserade av att åtgärda, men vi vill inte riskera att betala en annan firma som åtgärdar felen och de sedan kräver att vi ska betala den sista delen av offerten (25%).
 
Som sagt det är brukligt med en frist på två månader. Principen är att anmärkningar skall åtgärdas omgående, före alla andra åtaganden som firman har. En frist på två månader sätts för att en firma skall ha en rimlig tid att planera arbetet, och skaffa fram ev. material. Men det är alltså INTE en egentlig frist, utan en gräns som shablonmässigt skall räcka även för komplicerade arbeten.

Om det nu gått avsevärt mer tid än två månader, så skall du skriva ett brev till firman där du meddelar att om de inte har åtgärdat anmärkningarna inom xx dagar (skall vara en frist som är rimlig, tar arbetet 20h så är en frist på en vecka rimlig, är det en dag, så är en frist på 2 - 3 dagar rimlig). Så tar du in en annan firma som får åtgärda på den första firmans bekostnad.

Skall du vara säker på att göra detta rätt, så bör du konsultera en konsumentvägledare eller en jurist (ex. villaägarförbundet ger gratis rådgivning till sina medlemmar).

Det finns rätt stor risk att en ny firma inte åtar sig att bara rätta de punkter som det finns anmärkningar på, de vill kunna ta ansvar för helheten, kan komma att vilja se över mer av installationen än de direkta felen. Kostnaden kan då bli högre än det du håller inne. Även om du i princip skall kunna få tillbaka pengar då från firma ett, så bör du räkna med att det i praktiken inte går.
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
Vad handlar det om för fel och brister?
 
Över 10 S2 och en rad S1. Firman visste också att vi skulle ta in en besiktningsman och vi hade bett dem att vara säkra på att allt var korrekt, men de hade ändå lämnat det i det skicket.
 
Vad är det mer precist?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.