1 629 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Tid för att sätta upp ett hus?
Det beros ju på vad ni inbegriper i begreppet "bygga upp ett prefabhus".
Grundläggning inkluderad? Stomrest? Med fönster och ytterdörrar? Färdigisolerat? Pannor på taket? Alla skivmaterial på plats? Alla innerväggar på plats? Innerdörrar och lister på plats? Inredningar på plats? Golv lagda?
.....som sagt det kan ju variera rätt avsevärt beroende på vad ni räknar med skall ingå.
Grundläggning inkluderad? Stomrest? Med fönster och ytterdörrar? Färdigisolerat? Pannor på taket? Alla skivmaterial på plats? Alla innerväggar på plats? Innerdörrar och lister på plats? Inredningar på plats? Golv lagda?
.....som sagt det kan ju variera rätt avsevärt beroende på vad ni räknar med skall ingå.
Ca 800 snickartimmar uppskattar jag att det går åt på vårat bygge. Sen tillkommer vvs , el, kakelsättare och plåtarbeten.
Jag fick tiduppskattning på 375h invändigt samt ett fastpris som indikerade på ca450h utvändigt inklusive stomresning av färdiga väggar med fönster (inklusive plåtarbete). Det har tagit 940h (exklusive plåtarbete som kostat ytterligare 27000
och då har jag gjort en hel del själv tex monterat köksskåp, fixat all rördragning till centraldammsugaren, monterat 75% av alla garderober, alla kommoder i badrum mm. Saknas även en del knutbrädor mm utvändigt som jag troligtvis kommer att färdigställa själv. Tillkommer elektriker, spackling och målning, kakling, VVS. Gissar på att det skulle ta snickarna minst 100h att färdigställa det som är kvar. Hus 1 plan 148m2.
Liknande trådar
-
Varmvatten till gammalt hus för fritidsboende
Vatten & Avlopp -
Hål i väggen i tvättstuga efter tidigare utlopp för torktumlare. Vad göra?
Ventilation -
Torktid för betongplatta under vintern
Grund & Markarbeten -
Varför alltid ”rätt” till ersättning?
Övrigt husrelaterat -
Tillbyggnad på platta, oro för framtida dränering?
Tillbyggnad