Byggahus.se

Tid för åtgärder efter garantibesiktning

4k läst  3 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag har köpt hus via Myresjöhus och efter knappt två år hade vi en garantibesiktning där det togs upp några saker som det var fel på. I protokollet står det att felen ska vara avhjälpta inom en till två månader men nu efter en månad har ingenting hänt. Jag har ringt och pratat med bygghandledaren och även lämnat tre olika telefonnummer (inkl telsvarare) per mejl där de kan nå mig på men har inte blivit kontaktat än.

Min fråga är nu om ingenting händer inom dessa en till två månaderna, kan/måste man skicka skrivelse till ARN eller Kronofogden för att Myrsösjöhus ska åtgärda de felen som står i protokollet från garantibesiktnigen?

Har man rätt till ekonomisk ersättning om felen inte åtgärdas inom föreskriven tid?

Mvh Mårthen

2. M
    Medlem Nivå 1
    Jag har också frågor kring detta. Om det står två månader, vad kan man som kund göra om det tar längre tid?

(Vissa av våra anmärkningar är klara men en del återstår och det har nu gått fyra och en halv månad sedan besiktning.)

Vilken policy har Myresjöhus när det tar lång tid?

/Magnus

3. Z
    Medlem Nivå 1
    Detta är precis vad som hänt oss också. Det har gått 4,5 månad sen slutbesikning och de hade två mån på sig. Hur har det gått för er? För oss går det inget vidare. Var hos en konsumentvägledare idag och hon bad oss posta ett brev där vi ger dem 10 dagar på sig att höra av sig hur och när de ska åtgärda felen. Vi hör ingenting från vår husleverantör. Vi har skickat massor av mail men får inga svar. Får se om vi ska skicka detta brev nu då, som hon bad oss. Helst skulle vi vilja avsluta allt nu genom att själva åtgärda felen mot att vi då slipper betala det belopp som vi håller inne.

4. M
    Medlem Nivå 1
    Jag har fått i stort sett alla saker åtgärdade som jag tog upp på garantibesiktingen (2-årsbesiktningen) men det återstår några saker med att tapeter har släppt i vissa hörn.

Har via en bekant fått mig förklarat att man kan kalla till en återbesiktning och anser då den besiktningsman som man har anlitat att felen inte är åtgärade så blir husföretaget dels tvungen att betala besiktningsmannen och dels vad besiktningsmannen värderar de kvarstående felen till.

Annars så har vi (min granne och jag) skickat in en skrivelse till Myresjöhus angående att de inte har installerat en komplett reningsanläggningen som Miljö och Hälsoskydd i Kba har beslutat om. Vi har fortfarande fått något svar från Myresjöhus och hör vi i inget av dem så kommer vi att skicka ärendet till ARN och därefter så får vi anlita en advokat.

Problemet med "alla" hustillverkare är att de "utnyttjar" husköpare eftersom de flesta inte är införstådda i alla regler som finns, speciellt eftersom man oftast bara bygger ett hus i sitt liv.

Angående min slutbesiktning (innan vi flyttade in) så klagade jag på att garagetporten inte slöt ann efter hela vägen/golvet, porten är drygt 4 meter bred. Fick då till svar "-Det tar vi på 2-års garantibesiktningen". Jaja, tänkte jag, visste då inte att man som husägare får betala den besiktningsmannen själv....... De tänkte blåsa mig på att jag inte skulle kalla till garantibesiktning.

Personligen tycker jag att det är j-igt slött av hustillverkare att inte se till att alla felen blir åtgärdade. Jag hatar att behöva ringa och tjatat och jaga att de ska ordna saker. Det ska räcka med ett telefonsamtal så ska de fixa det som är fel. Jag är inte en nöjd kund till Myresjöhus och jag har fått tre av mina bekanta att INTE bygga Myresjöhus.

Redigerat 26 jan 2009 10:43
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka