På konsumentens sida
· 3 143 inlägg
Funderar du på att dränera? Vi förklarar hur det går till, hur lång tid det tar och vilka faktorer som kan försena arbetet.
Du kan läsa artikeln här: Tid dränera
Du kan läsa artikeln här: Tid dränera
Ännu en sak som kan påverka tid och pris är hur källaren är gjord.
Detta fick vi veta när vi började ta in offerter.
En entreprenör vi hade på plats tog två skoptag med grävaren, fyllde igen direkt och sa att han inte kunde ta på sig jobbet.
Vår källare är utgrävd efter huset blev byggt och ytterväggarna står upp pallade på staplade stenar med källarväggen murad innanför.
Vilket tydligen medför stor risk för att hela väggen rasar ner vid vanligt dräneringsarbete.
En entreprenör vi hade på plats tog två skoptag med grävaren, fyllde igen direkt och sa att han inte kunde ta på sig jobbet.
Vår källare är utgrävd efter huset blev byggt och ytterväggarna står upp pallade på staplade stenar med källarväggen murad innanför.
Vilket tydligen medför stor risk för att hela väggen rasar ner vid vanligt dräneringsarbete.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Något att tänka på är att det blir komplett kaos på tomten. Hållet på att dränera nu.
Före:
Under:
Efter hoppas jag kunna lägga upp när det är klart
Edit: ca 4 000 per meter betalar vi, då är det dubbla lager Isodrän.
Före:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter hoppas jag kunna lägga upp när det är klart
Edit: ca 4 000 per meter betalar vi, då är det dubbla lager Isodrän.
Märkte du någon skillnad inomhus efteråt?JanneJanne123 skrev:
Blir det varmare i källaren?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Var bor du? Jag har dränera mitt hus som är byggt som ditt.N nitram_h skrev:Ännu en sak som kan påverka tid och pris är hur källaren är gjord.
JanneJanne123 skrev:
Uppenbart så det blir en hel del extrakostnader utöver själva dräneringen
Ny gräsmatta, ny häck nya rabatter, ny trappa, ny asfaltsbeläggning upp till garaget, nya plattor i entren. Häggen ryker också.
Ja billigt blir det inte...
Mitt hus är byggt 1947. 1993-94. Enda orsaken till att vi dränerade om var att avloppet kläggade igen hela tiden så vi fick spola upp det.
När vi grävde upp så såg vi att dom gamla tegelrören fortfarande
fungerade!! Det rann vatten i dom och muren var torr!! Det blir över 50 år!!Så det är bara löjligt att påstå att det bara håller 10-15år!!
När vi grävde upp så såg vi att dom gamla tegelrören fortfarande
fungerade!! Det rann vatten i dom och muren var torr!! Det blir över 50 år!!Så det är bara löjligt att påstå att det bara håller 10-15år!!