Hej!
Vi ska anlägga en markplatta nästa sommar med golvvärme och försöker nu göra en tidplan samt beräkning av arbetstid.
Hur många arbetsdagar ska man räkna med från att marken är förberedd?
Alltså för att:
> montera alla element, armering, isolering, dra avloppsledningar, lägga in golvvärme.
Räknar med att ta hjälp av två byggare - samt en rörmokare.

Hej.
Om det är färdig flisbädd; räkna med ca 1 vecka om din rörläggare kommer när ni vill ha honom.

• Gilla
HaBy01
  • Laddar…
T T.Gustafsson skrev:
Hej.
Om det är färdig flisbädd; räkna med ca 1 vecka om din rörläggare kommer när ni vill ha honom.
Hej!
Är det en vecka för två man? Alltså 80 timmar?

M
Beror ju givetvis på hur komplext det är, antal avsättningar för toalett, kök osv. Jag kan svara för det jag vet med 100% säkerhet, är ytan flisad till okej nivå, +-2cm, så tar det ca. 40 arbetstimmar att sätta kantelement, isolera, armera och dra fram inre avlopp. Golvvärme har jag aldrig gjort men det borde gå hyffsat fort av det jag sett på mina arbetsplatser, en dag för 2 man kanske, dvs. 16tim. Sedan tillkommer säkert lite småsaker så säg 60 arbetstimmar totalt innan gjutning.

• Gilla
HaBy01
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Beror ju givetvis på hur komplext det är, antal avsättningar för toalett, kök osv. Jag kan svara för det jag vet med 100% säkerhet, är ytan flisad till okej nivå, +-2cm, så tar det ca. 40 arbetstimmar att sätta kantelement, isolera, armera och dra fram inre avlopp. Golvvärme har jag aldrig gjort men det borde gå hyffsat fort av det jag sett på mina arbetsplatser, en dag för 2 man kanske, dvs. 16tim. Sedan tillkommer säkert lite småsaker så säg 60 arbetstimmar totalt innan gjutning.
Tack! Intressant!
Är 60 timmar för en person eller räknar du med 2 man på plats?

M
H HaBy01 skrev:
Tack! Intressant!
Är 60 timmar för en person eller räknar du med 2 man på plats?
Man brukar räkna arbetstimmar, dvs. totala mantimmar. Vi gjorde en platta för några veckor sedan, 75m2, 50cm kantblock, 40cm cellplast, 40cm kantbalk med byglar 30cc, några voter mitt i grunden, mattor och förstärkning med 50-talet 2m lösarmering. Tog 1,5 dag för 3 man, dvs. 36 arbetstimmar. Men då var allt material inom räckhåll, färdigklippt lösarmering, najomater osv. Allt utöver detta, hämta grejor, klippa järn osv. tillkommer ju såklart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.