117 318 läst · 468 svar
117k läst
468 svar
Tibber - tack för den här tiden
Det är så fastprisavtal funkar i bakgrunden.K karlmb skrev:
Edit: Eller ja, det köps ju naturligtvis på termin. Inte på någon reglermarknad. Det är ju fullständigt orimligt.
Om den köps på termin och msn sedan fyller på lite grann från spot så är ju prisnivåerna man erbjuder helt uppåt stratosfären.D Daniel 109 skrev:
Om vi tittar tillbaka nåt år innan marknaden började skena pga nya kablar till kontinenten så såg man ju aldrig några fasta avtal som var billigare än det historiska spotpriset ungefär.
Snarare något dyrare.
Terminspriserna på el ett år framåt lär ju knappast ligga på de nivåerna givet att det är litet mer än 100 villors förbrukning det gäller.
Jo, naturligtvis ligger terminspriserna nära det förväntade spotpriset. Vad skulle det annars vara? Säljer du fastpris måste du ju dessutom ha lite marginal för förbrukning variationen. Så fastprisavtalen blir något dyrare än terminspriset.
Så någon mängdrabatt existerar inte, och inte heller är det värt något för producenten att veta att elen kommer att bli såld och inte måste dumpas för 5 öre pga det kanske blåser mycket det året?D Daniel 109 skrev:
Du verkar inte kunna mkt om hur en väl fungerande marknad ska se ut.
Nej, mängdrabatt existerar inte på en välfungerande marknad. Terminspriset ligger just på förväntat spotpris, det kan i praktiken vara både över och under vad det sedan faktiskt blir. Det är så marknadsekonomi fungerar. Du tycks inte kunna ta in hur elmarknaden, eller för den delen en generell marknadsekonomi fungerar.
Är du på riktigt?D Daniel 109 skrev:Nej, mängdrabatt existerar inte på en välfungerande marknad. Terminspriset ligger just på förväntat spotpris, det kan i praktiken vara både över och under vad det sedan faktiskt blir. Det är så marknadsekonomi fungerar. Du tycks inte kunna ta in hur elmarknaden, eller för den delen en generell marknadsekonomi fungerar.
Visa mig en annan marknad där det inte existerar mängdrabatt eller ens lägre pris på saker man binder upp sig för långt in i framtiden.
Det finns ingen mängdrabatt, tro mig jag jobbar i branschen och har gjort det sedan den avreglerades. Så tagga ner lite och sluta vara så konspiratorisk.K karlmb skrev:
Fondmarknaden? Jag får betala samma avgift i % oberoende av hur många miljoner jag placerat i det stora flertalet fonder.K karlmb skrev:
Framtida leveranser av t.ex. kaffe, olja med mera är inte alltid med rabatt, både producenter och konsumenter (som i fabriker/raff) av gör ju en avvägning mellan åtagandet som det innebär att binda upp sig mot framtida leveranser vs att ligga exponerad mot marknaden.
Är du besviken över att småkunder får betala lika mycket för elen som stora industrier? Själv är jag ganska tacksam över den konstruktionen. Likaså att man som liten solelsproducent i princip får lika mycket betalt som stora producenter.
Skulle gissa att de stora flertalet större producenter säljer en rätt stor del av sin el I förväg via terminsmarknaden, just för att undvika 5öres fallet ovan.K karlmb skrev:
Iår blev det naturligtvis en dålig affär för många producenter att göra så, med tanke på spotpriset. Men det är ju priset för att säkra ett mer stabilt kassaflöde/årsresultat.
Det är mkt vanligt att både fondandelar och aktier handdlas utanför börsen när det gäller större affärer. Vad vet du om avgifterna? Och vad spelar de för roll för detta. Avgifter o skatter, tja jag kan gå med på att jag och Volvo AB måste betala samma moms på 25% moms i Sverige...B BSOD skrev:
Fondmarknaden regleras ganska hårt av finansinspektionen. Avgifter där är transparenta. Dvs du köper fondförvaltningstjänsten för samma kostnad, liten som stor. Ingen mängdrabatt där inte.K karlmb skrev:
Större aktieaffärer utanför börsen brukar faktiskt ganska ofta hamna pressmeddelanden kring. De flesta aktiebolag är rätt transparenta. Är det ägare eller annan person som är registrerad som insider, så finns uppgifterna om handeln inkl prisnivå i insynsregistret. Ofta är det plus minus kanske 5% från handelskursen på börsen, ofta mindre när jag kollat. Men visst, när stora institutionella ägare gör affärer utanför börsen så är det ofta hemligt hur prislappen på bolaget sätts.
Jag kan lätt köpa aktier till i princip samma prisnivå som finanshöjdare som köper för mångmiljonbelopp.
Rätt ofta är handel utanför börsen på högre nivåer också. Ska man köpa in sig i ett bolag med några hundra miljoner, så är det många gånger för dålig likviditet på börsen. Då köps det ofta till en viss premie vid en affär vid sidan om börsen. Men det är knappast mängdrabatt på finansmarknaden heller.
Mängdrabatt hör till branscher där man kan köpa varan i bulk och liknande. Eller I småmängder i butik, med ett antal mellanled och aktörer. Dvs fysiska leveranser av varor, där större inköp/långa åtaganden innebär rationellare produktion eller att transportbesparingar kan göras. Läget är inte så på elmarknaden, där han man med lag slagit i sär distribution och produktion.
Finansiella avgifter är också föremål för mängdrabatter, tex har detta förhandlats hårt av PPM som sett detta som ett sätt att erbjuda bättre villkor för landets pensionssparare.B BSOD skrev:Fondmarknaden regleras ganska hårt av finansinspektionen. Avgifter där är transparenta. Dvs du köper fondförvaltningstjänsten för samma kostnad, liten som stor. Ingen mängdrabatt där inte.
Större aktieaffärer utanför börsen brukar faktiskt ganska ofta hamna pressmeddelanden kring. De flesta aktiebolag är rätt transparenta. Är det ägare eller annan person som är registrerad som insider, så finns uppgifterna om handeln inkl prisnivå i insynsregistret. Ofta är det plus minus kanske 5% från handelskursen på börsen, ofta mindre när jag kollat. Men visst, när stora institutionella ägare gör affärer utanför börsen så är det ofta hemligt hur prislappen på bolaget sätts.
Jag kan lätt köpa aktier till i princip samma prisnivå som finanshöjdare som köper för mångmiljonbelopp.
Rätt ofta är handel utanför börsen på högre nivåer också. Ska man köpa in sig i ett bolag med några hundra miljoner, så är det många gånger för dålig likviditet på börsen. Då köps det ofta till en viss premie vid en affär vid sidan om börsen. Men det är knappast mängdrabatt på finansmarknaden heller.
Mängdrabatt hör till branscher där man kan köpa varan i bulk och liknande. Eller I småmängder i butik, med ett antal mellanled och aktörer. Dvs fysiska leveranser av varor, där större inköp/långa åtaganden innebär rationellare produktion eller att transportbesparingar kan göras. Läget är inte så på elmarknaden, där han man med lag slagit i sär distribution och produktion.
Jag konstaterar att du inte lyckats visa ett område där inte mängdrabatter förekommer, med eller utan transparens.
Hobbysnickare
· Östergötland
· 3 480 inlägg
Det är statistik från energiföretagen jag har kikat på. Från Oktober 2021 visserligen;B BSOD skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men visst. Det är systempris/spotpris som ej tar hänsyn till ev. begränsningar i överföringskapacitet.
Du tolkar diagrammet fel. Det visar månadspriset på börsen, samt fördelningen av avtal. Det är inte priset på avtal som visas.S Styrman_jansson skrev:
Din tolkning att 2årsavtalet ger lägst pris är fel, det diagrammet visar är att 2årsavtalet är ett av de minst populära avtalsformerna med 3-10% av konsumenterna som väljer den avtalsformen.