Byggahus.se

Thuja häck plantering????????

1. A
    Medlem · skåne · 94 inlägg

apz

Medlem
    Hur långt in på hösten här kan man plantera stora Thujor???? Bor i skåne och temperaturen är 6-10 grader på dagtid. :confused:

2. yonna
    Medlem · Österlen · 7 347 inlägg

yonna

Medlem
    Det går nog bra fortfarande. Så länge det går att gräva i marken bör det inte vara problem. Men checka med plantskolan som säljer plantorna. Jag ska själv flytta ett par större plantor (150 cm) till helgen.

3. A

apz

Medlem
    Tack!

Jag kollade med planskolan och de trodde inte heller utan att det skulle gå bra ett tag till, så jag beställde ett gäng plantor......!!!!!

4. M
    Medlem · Västra götaland · 180 inlägg

Melkerberg

Medlem
    Just vintegröna växter skall inte planteras på hösten, om du nu ändå gör det, se till att skydda dom ordentligt framåt vårvintern från solen.

5. A

apz

Medlem
    Varför skall de skyddas mot solen på vårvintern????? Hur skall man isåfall göra det?? Thujorna står redan i marken!!! Har gjort precis som plantskolan sa åt mig att göra! Hoppas bara att alla rotar sig bra och växer till sig till en fin häck!!!!!! :)

6. stjärnflickan
    Medlem · Stockholm · 11 inlägg

stjärnflickan

Medlem
    Barrväxter skall helst inte planteras efter augusti, de måste hinna rota sig ordentligt innan marken fryser.
    Och alla vintergröna växter måste vattnas rejält på hösten, och då menar jag REJÄLT!!!
    Vårsolen är extremt förrädisk, eftersom den torkar upp alla gröna blad och marken är fortfarande frysen och växten kan inte dricka upp nytt vatten. Därför blir de vintergröna växter bruna. Det bästa sättet att skydda är att täcka hela växten med juteväv, helst innan snön kommer för det kan vara lite svårt att göra det senare. Bind fast med snöre eller rep så skydden inte blåser iväg. Och börja vattna så fort det går på våren!

7. yonna
    Medlem · Österlen · 7 347 inlägg

yonna

Medlem
    Detta råd gäller inte Skåne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.