Hej!

Vi hade bestämt oss för att använda THPG;s bakelituttag, men vår elektriker är tveksam till att de är godkända i Sverige. De är ju CE-märkta men tydligen krävs, för uttag i Sverige, ytterligare något. Hittar en del från ELSÄK på nätet men blir inte klok på vad som avses.

Finns det månne någon här på detta forum som vet? :confused:

Vi ska ha porslinsuttag från THPG och min elektriker (som är väldigt nitisk med rätt och fel) och monterat både porslinsvarianten och bakelittypen flera gånger.

• Gilla
Videbeckskan
  • Laddar…
Uttag måste uppfylla kraven i ELSÄK-FS 2000:1. Det innebär dels att de måste uppfylla vissa krav på dimensioner och mått (t ex brunnsdjupet), och dels att de måste vara certifierade av ett anmält organ, t ex genom S-märkning av Intertek. Enbart CE-märkning räcker alltså inte.

Mejla tillverkaren och fråga om de uppfyller dessa krav.

• Gilla
Videbeckskan
  • Laddar…
Hej f91jsw!
Tack för engagemanget. Vet du vilka dessa dimensioner och mått är, eller hur jag hittar dem? (ELSÄK-FS 2001:1 är väl inte tillgänglig på nätet...?) Tillverkaren finns i Tyskland och vet inte om de är insatta i svenskt regelverk.

ELSÄK-FS 2000:1 finns på nätet:

http://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/2000-1.pdf

Men tyvärr hänvisar den till ett antal standarder som kostar pengar. Det spelar inte så stor roll för dig eller din elektriker, för att uttagen ska vara godkända måste de vara certifierade av t ex Intertek och då uppfyller de också standarderna. Det är inte meningen att konsumenter själva ska kolla att saker uppfyller standarderna.

Om de inte är certifierade kan ni förstås själva göra bedömningen om ni tycker att de är tillräckligt säkra, på egen risk. Sannolikt uppfyller de kraven eftersom det är en tysk tillverkare och de tyska kraven är förmodligen rätt lika de svenska.

Jag kan tänka mig att det är två viktiga saker som kan vara specifika för Sverige: dels brunnsdjupet och dels att det finns ordentligt petskydd i uttagen. Åtminstone för ett par år sen tror jag inte petskydd var krav i Tyskland, men om man köper tyska uttag brukar det åtminstone finnas som tillval.

Googlade lite och THPGs bakelituttag verkar finnas både utan och med petskydd ("Kinderschutz"). Givetvis ska ni ha med som ett minimikrav. Vad gäller brunnsdjupet så är det ju svårt att se på bilder. En variant är att köpa in ett uttag och jämföra med brunnen på ett svenskt (nytt) standarduttag från t ex Elko. Om de överensstämmer bör det vara OK.

Hur fungerar jordansutningen på de uttagen? I en del av Europa har man ju ett jordstift i brunnen istället för de två blecken på sidan som vi har här. Är osäker på hur det är i Tyskland. De flesta jordade kontakter klarar båda varianterna, men i Sverige skall det vara blecken.

men som sagt, om det inte finns certifikat på godkännande så är det stor risk att din elektriker inte gå med på att installera dem.

Redigerat:
  • Gilla
Henrik_Magnusson
  • Laddar…
Det är väl ingen annan typ än Schuko som TS fått tag på och då är det ingen tvekan utan att de uppfyller kraven enligt de standarder som nämnts. Med eller utan petskydd har inget med det att göra men eftersom det i princip är krav i Sverige gäller det bara att skaffa det utförandet, inget att frångå även i de fall det skulle vara tillåtet.

Det hempularen menar tror jag är tex danskt eller franskt utförande där skyddsjorden är olika stiftad tom hane från uttaget i ena fallet. Så är det bara Schuko finns inget problem och det är helt lika i Tyskland och Sverige vad det gäller uttag av den typen.

GK100 skrev:
Det är väl ingen annan typ än Schuko som TS fått tag på och då är det ingen tvekan utan att de uppfyller kraven enligt de standarder som nämnts.
Så är det förmodligen, men om man ska vara petig så måste det även vara certifierat av ett anmält organ att det uppfyller de svenska kraven. CE-märkning räcker inte.

Ja, det är riktigt men nog svårt att hitta de som inte är det. Skulle vara intressant att veta vad elektrikern TS nämner menade.

Nu har jag gjort en del research... Klassiska byggvaror importerar produkterna till Sverige och säger på sin hemsida att de är S-märka. THPG i Tyskland gör inga anpassningar av sina produkter för den svenska marknaden. Alltså torde det vara ok att köpa direkt från Tyskland.
Elektrikern menade att strömställarna saknade en isolerande plastbit vid själva vippkontakten. Om det var fel information han fått, eller om det är ändrat idag, vet jag inte. Men de saluförs hur som helst S-märka i Sverige.

Såvitt jag vet gäller inga särskilda krav för strömställare utöver att de ska vara CE-märkta. Undantaget om krav på S-märkning eller liknande gäller bara uttag och stickkontakter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.