Hej! Är nyinflyttad i ett hus med vattenburen golvvärme från Thermotech som enda värmekälla. De flesta rum har egna termostater i rummen, men till badrummet finns ingen termostat utan vad jag förstår ska man justera temperaturen med hjälp av en ”handratt” i fördelarskåpet. Badrummet är jättekallt så jag tror inte att värmen är på där alls. Jag kan se på den svarta kåpan (handratten) att man ska vrida moturs för högre temperatur. Men inget händer när jag gör det, det känns inte som att den gängar i något. Den svarta kåpan kan enkelt tas bort och då känns ”piggen” inuti helt hård och stum. Ska den vara det eller ska den fjädra när man trycker på den? Någon som vet hur man gör för att få upp värmen?
Hej,
Jag sitter precis och lär mig och utreder ett identiskt system. Ingen expert men jag har börjat lära mig lite i alla fall..
Piggen bakom ratten ska kunna fjädra några millimeter men den kan kärva ihop om den inte motioneras regelbundet. Jag vet inte om det går att åtgärda den befintliga ventilen utan det enklaste är nog i så fall att byta ut den mot en ny. Eftersom jag varit i en liknande sits har jag just fått följande förslag på utbytesdel av Thermotech:
https://vvsbutiken.nu/product.html/termostatventil-15-tilloppsventil-dn15?category_id=1327
Ni behöver förstås själv kontrollera att ni har samma typ av ventil och att det är rätt dimension etc.
Ett tips är att ni även lossar ställdonen för de andra slingorna och testar att piggarna öppnar och sluter som de ska. Detta bör göras regelbundet (en gång om året?) för att de ska hålla sig i bra skick.
Hälsning,
Johan
Jag sitter precis och lär mig och utreder ett identiskt system. Ingen expert men jag har börjat lära mig lite i alla fall..
Piggen bakom ratten ska kunna fjädra några millimeter men den kan kärva ihop om den inte motioneras regelbundet. Jag vet inte om det går att åtgärda den befintliga ventilen utan det enklaste är nog i så fall att byta ut den mot en ny. Eftersom jag varit i en liknande sits har jag just fått följande förslag på utbytesdel av Thermotech:
https://vvsbutiken.nu/product.html/termostatventil-15-tilloppsventil-dn15?category_id=1327
Ni behöver förstås själv kontrollera att ni har samma typ av ventil och att det är rätt dimension etc.
Ett tips är att ni även lossar ställdonen för de andra slingorna och testar att piggarna öppnar och sluter som de ska. Detta bör göras regelbundet (en gång om året?) för att de ska hålla sig i bra skick.
Hälsning,
Johan
Tack för bra info! Jag tog en screenshot från den del du länkade till. Är det alltså den här piggen som ska kunna fjädra? När den är i ute-läge som på bilden, är värmen avstängd då? För så ser det ut i det badrum som är kallt. Vi har även ett annat badrum med termostat som däremot inte hade ställdonet påmonterat i fördelarskåpet, och det ser likadant ut som den här bilden med piggen ute alltså. Men det badrummet är jättevarmt trots att termostaten står på 12 grader i det rummet. Så där har termostaten ingen funktion. Jag får inte ihop det eftersom piggen verkar vara helt ute i båda fallen.S Scrangle skrev:Hej,
[länk]
Hälsning,
Johan
Nej när piggen är ute ska ventilen vara öppen. Om du monterar på ett ställdon eller en manuell ratt så trycker denna in piggen vilket stänger ventilen och på så sätt regleras flödet till slingan. Om piggen fjädrar och är "ute" så bör ventilen vara öppen.H LN1973 skrev:Tack för bra info! Jag tog en screenshot från den del du länkade till. Är det alltså den här piggen som ska kunna fjädra? När den är i ute-läge som på bilden, är värmen avstängd då? För så ser det ut i det badrum som är kallt. Vi har även ett annat badrum med termostat som däremot inte hade ställdonet påmonterat i fördelarskåpet, och det ser likadant ut som den här bilden med piggen ute alltså. Men det badrummet är jättevarmt trots att termostaten står på 12 grader i det rummet. Så där har termostaten ingen funktion. Jag får inte ihop det eftersom piggen verkar vara helt ute i båda fallen.
Det kan också vara så att flödet är reglerat på returledningen (detta jag håller på och utreder hos oss just nu). När systemet installeras så stryps varje slinga/returventil in till ett visst värde för att det ska bli ett jämnt flöde/värme i det fall samtliga slingor är öppna. Det kan kanske vara så att returventilen är stängd, har för lågt flöde eller som i vårt fall där jag tror att en kombination av lågt flöde och smuts fått ventilen att sätta igen.
Återkom gärna och berätta hur det går ifall du ger dig på returventilerna. Jag har inte hunnit eller vågat skruva isär dessa ännu
Tack, ska kolla på det. Vi bytte värmepump när vi flyttade in i april och då gick leverantören igenom allt i fördelarskåpen och balanserade tror jag de kallade det. Så de borde ju ha märkt om piggen hade fastnat, men det kan väl ha hänt efteråt förstås. Men om de visste att vi inte enkelt kunde ändra temperaturen i badrummet borde de ha talat om det också för oss kan jag tycka när vi pratade om att justera värnen rum for rum. Har försökt få tag i dem men de är väl rätt upptagna med att byta värmepumpar antar jag.S Scrangle skrev:Nej när piggen är ute ska ventilen vara öppen. Om du monterar på ett ställdon eller en manuell ratt så trycker denna in piggen vilket stänger ventilen och på så sätt regleras flödet till slingan. Om piggen fjädrar och är "ute" så bör ventilen vara öppen.
Det kan också vara så att flödet är reglerat på returledningen (detta jag håller på och utreder hos oss just nu). När systemet installeras så stryps varje slinga/returventil in till ett visst värde för att det ska bli ett jämnt flöde/värme i det fall samtliga slingor är öppna. Det kan kanske vara så att returventilen är stängd, har för lågt flöde eller som i vårt fall där jag tror att en kombination av lågt flöde och smuts fått ventilen att sätta igen.
Återkom gärna och berätta hur det går ifall du ger dig på returventilerna. Jag har inte hunnit eller vågat skruva isär dessa ännu![]()
Min känsla är väl att installationsföretagen (även om dom har kunskapen) inte lägger allt för mycket tid på att finlira gamla system.H LN1973 skrev:Tack, ska kolla på det. Vi bytte värmepump när vi flyttade in i april och då gick leverantören igenom allt i fördelarskåpen och balanserade tror jag de kallade det. Så de borde ju ha märkt om piggen hade fastnat, men det kan väl ha hänt efteråt förstås. Men om de visste att vi inte enkelt kunde ändra temperaturen i badrummet borde de ha talat om det också för oss kan jag tycka när vi pratade om att justera värnen rum for rum. Har försökt få tag i dem men de är väl rätt upptagna med att byta värmepumpar antar jag.
Vi har haft ett hjälpligt fungerande system våra första två år i huset men nu till hösten så blev det iskallt inomhus, så det kan nog även förändras från år till år. Speciellt om systemen står under för lågt tryck och det kommer in luft samtidigt som många termostater är stängda pga hög utomhustemperatur. Är det varmt utomhus/inomhus så kan ju många termostater->ställdon->ventiler stå stängda under längre tid och då blir vatten och luft stillastående i systemet.
Uppdate. Jag har nu fått kontakt med installatören av värmepumpen som berättade följande:
Båda våra badrum är så kallade ”ByPass slingor” då värmepumpen kräver ett visst miniflöde för att inte få driftstörningar. Så det är inte meningen att man ska kunna justera handrattarna för dem, utan de är alltid på och om det är för varmt eller kallt i badrummen ändrar man i värmemenyn på värmepumpen (som då påverkar temperaturen i hela huset). Dock är det ju något som är fel eftersom det ena badrummet är helt kallt. Han hade ett tips som jag kunde testa och det har jag gjort men vet först imorgon om det gav effekt. Om inte kommer de hit imorgon och fixar vad det nu är som är fel.
Men tipset var att kolla om piggen bakom kåpan till handratten är lika lång som till det andra badrummet som är varmt. Om den är kortare har den fastnat i avstängt läge. Då kan man banka lätt på piggen (inte med hammare utan en skruvmejsel eller något liknande som är lättare) bakom handratten och hoppas att den lossnar så att den kan fjädra och i så fall ska värmen gå på i och med det.
Jag kunde inte se att piggarna var olika långa för de två badrummen. Nu har jag bankat lite och kan konstatera att den fjädrar inåt ett par millimeter när jag trycker in den med något hårt (fingret räcker inte). Dock vet jag inte om den fjädrade redan innan jag bankade för det testade jag bara med fingret då. Så nu återstår att se om det kommer någon värme över natten eller om det blir service. Återkommer med ny uppdatering imorgon.
Båda våra badrum är så kallade ”ByPass slingor” då värmepumpen kräver ett visst miniflöde för att inte få driftstörningar. Så det är inte meningen att man ska kunna justera handrattarna för dem, utan de är alltid på och om det är för varmt eller kallt i badrummen ändrar man i värmemenyn på värmepumpen (som då påverkar temperaturen i hela huset). Dock är det ju något som är fel eftersom det ena badrummet är helt kallt. Han hade ett tips som jag kunde testa och det har jag gjort men vet först imorgon om det gav effekt. Om inte kommer de hit imorgon och fixar vad det nu är som är fel.
Men tipset var att kolla om piggen bakom kåpan till handratten är lika lång som till det andra badrummet som är varmt. Om den är kortare har den fastnat i avstängt läge. Då kan man banka lätt på piggen (inte med hammare utan en skruvmejsel eller något liknande som är lättare) bakom handratten och hoppas att den lossnar så att den kan fjädra och i så fall ska värmen gå på i och med det.
Jag kunde inte se att piggarna var olika långa för de två badrummen. Nu har jag bankat lite och kan konstatera att den fjädrar inåt ett par millimeter när jag trycker in den med något hårt (fingret räcker inte). Dock vet jag inte om den fjädrade redan innan jag bankade för det testade jag bara med fingret då. Så nu återstår att se om det kommer någon värme över natten eller om det blir service. Återkommer med ny uppdatering imorgon.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dimension matning golvvärmefördelare, Thermotech
Värme allmänt -
Byta cirkulationspump i Thermotechs integral golvvärmefördelare
Värme allmänt -
Handratt till golvvärmefördelare?
Värme allmänt -
Thermotech Integral golvvärme fördelare med cirkulationspump - Trelleborg
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Thermotech trådlös termostat XCR A - Hur se då det är dags för batteribyte?
Värme allmänt