Hej!
Ser att det finns många kunniga på detta forum så inleder mitt inlägg med att ställa en fråga. Jag ska byta en radiator i samband med renovering och fått tag på en radiator från thermopanel (vattenburet system) i önskat mått.
Det som jag mest är fundersam över är själva inkoppling till det nya systemet.
Det framgår tydligt att termostaten skall sitta ovan men nere på radiatorn finns 2 anslutningar och även undertill. Vart varmvattnet kopplas?
Min tanke är att kapa båda rör i samma höjd sedan skarva med stålrörkoppling och bocka kopparrör. vad har ni för tips på snyggare koppling och hur skulle ni gå tillväga isåfall?
Tack på förhand!
Bifogar även bild på en tidigare installation som jag gjort.
Ser att det finns många kunniga på detta forum så inleder mitt inlägg med att ställa en fråga. Jag ska byta en radiator i samband med renovering och fått tag på en radiator från thermopanel (vattenburet system) i önskat mått.
Det framgår tydligt att termostaten skall sitta ovan men nere på radiatorn finns 2 anslutningar och även undertill. Vart varmvattnet kopplas?
Min tanke är att kapa båda rör i samma höjd sedan skarva med stålrörkoppling och bocka kopparrör. vad har ni för tips på snyggare koppling och hur skulle ni gå tillväga isåfall?
Tack på förhand!
Skillnaden på dina raddar är att du har inbyggt koppel i thermopanelen. Svårt att hinna kapa och ansluta underifrån utan att radden blir onödigt hög.S Snickare.Skaraborg skrev:Hej!
Tack på förhand!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lite hjälp att tänka vid försäkringsärende, brand i kök
Försäkringar -
Hjälp - Luftvärmepump eller satsa på Luft-vatten
Värmepumpar -
Hjälp att rita upp gnistskydd
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Hjälp att bedöma åtgärder/kostnad
Köpa & Sälja hus -
Hjälp! Vatten anslutning till flottören i toan läcker.
Vatten & Avlopp