11 711 läst ·
34 svar
12k läst
34 svar
Thermia atria duo 8 använder tillsats hela tiden
Sida 1 av 3
Hej. Jag flyttade in till mitt hus i september och jag har haft strul med värmepumpen sen dess och kommer inte underfund med hur mina inställningar ska vara. Så fort det blir minusgrader slår tillsats på. Thermia snubbarna här vill inte hjälpa till utan resonerar att min värmepump inte orkar värma huset utan tillsats. Nu i vinter när det var som kallast -5 till -8 gr så försökte jag ställa om till enbart värmepump för att se om det var så, men då blev det för kallt i huset. Det är ett äldre hus som är ganska dåligt isolerat. Hur som så blir det ju väldigt dyrt och finns det något jag kan göra så tar jag gärna mot tips. Vi är enbart två personer i hushållet och jag tycker också att varmvatten prioritering är högt. Vi har supervarmt vatten hela tiden, hade ju hellre lite mera prioritering på värme i huset och lite mindre på vatten. Jag känner att jag måste ha Rum på 21 gr för att ha tillräckligt varmt och just nu har jag värmekurva 41 gr. Jag skulle ju gärna att värmepumpen klarade av att ge värme med åtminstone någon enstaka minusgrad, utan tillsats (tills jag får vinden isolerad) som förhoppningsvis hjälper. Tycker att Brine in och ut ser konstig ut Thermia säger, normalt.
Vet ej hur man skriver grader celcius i tecken nedan.
Som sagt Thermia vill inte ändra i servicemenyn men finns det något jag kan optimera. Hjäälp.
Utetemperatur idag: +2 grader celsius
Rum 21
kurva 41
min 20
max 55
Värmestopp 19
Framledning 45(42)
returledning 37(55)
varmvatten 49
integral -517
brine in -2
brine ut -6
SERVICEMENY
Varmvatten
start 38(40)
vattentid 40m
värmetid 20m
topv intervall 7D
toppv stopp 60
infl startgiv 65%
vikt vv temp 41
Värmepump
Integral A1 60
Hysteres 12
Max retur 55
Startintervall 20 m
tryckrör 45(140)
utestopp -20
shunttid 60S
TILLSATS
Maxsteg 2
Integral A2 600
Hysteres 20
varmvattenstopp 60
fördr. efter EVU 30m
Vet ej hur man skriver grader celcius i tecken nedan.
Som sagt Thermia vill inte ändra i servicemenyn men finns det något jag kan optimera. Hjäälp.
Utetemperatur idag: +2 grader celsius
Rum 21
kurva 41
min 20
max 55
Värmestopp 19
Framledning 45(42)
returledning 37(55)
varmvatten 49
integral -517
brine in -2
brine ut -6
SERVICEMENY
Varmvatten
start 38(40)
vattentid 40m
värmetid 20m
topv intervall 7D
toppv stopp 60
infl startgiv 65%
vikt vv temp 41
Värmepump
Integral A1 60
Hysteres 12
Max retur 55
Startintervall 20 m
tryckrör 45(140)
utestopp -20
shunttid 60S
TILLSATS
Maxsteg 2
Integral A2 600
Hysteres 20
varmvattenstopp 60
fördr. efter EVU 30m
Nu är inte jag någon expert alls. Men vi har en Thermia Diplomat TWS 10 hemma som sjunger på sista versen efter 15 år i bruk. Så jag har varit inne i menyerna ganska mycket och försökt blivit klokare. Spontant skulle jag testa att ändra vattentid och värmetid i servicemenyn. Vattentid 20m och värmetid 40m. Då tolkar jag det som att pumpen jobbar 40 min mot värme till huset och 20 min till varmvatten istället.
Skriv ner ändringar du gör så du kan ändra tillbaka. Och ha inte för bråttom med många ändringar. Utan en sak i taget och låt det gå ett dygn för utvärdering. Kolla även in värmepumps forumet. Där finns det en hel del matnyttigt.
Skriv ner ändringar du gör så du kan ändra tillbaka. Och ha inte för bråttom med många ändringar. Utan en sak i taget och låt det gå ett dygn för utvärdering. Kolla även in värmepumps forumet. Där finns det en hel del matnyttigt.
Hej, ok tack för det tipset. Någon fundering om att göra någon ändring så att tillsats inte kickar in så snabbt?
Har sett att nån skriver att man ska ändra om A2 till 900 från 600 men måste man då också ändra A1 och till vad?
Sen vet jag ju inte heller om man ändrar detta om värmepumpen orkar värma huset utan tillsats. Men väldigt irriterande att den kickar in vid minsta minus grad
Har sett att nån skriver att man ska ändra om A2 till 900 från 600 men måste man då också ändra A1 och till vad?
Sen vet jag ju inte heller om man ändrar detta om värmepumpen orkar värma huset utan tillsats. Men väldigt irriterande att den kickar in vid minsta minus grad
A1 talar om när pumpen börjar ge värme. A2 är när den börjar använda tillskott. Vid vilket negativa integral värde helt enkelt. Framledningen i förhållande till börvärde för framledningen ger förändringpå integralen. Så din framledning som du skrivit 45(42) ger +3 på integralen / min. Så som din pump jobbar i det ögonblicket du skrev upp borde den inte använda elpatron och ändå klara att värma huset. Så får den bara mer tid på sig att värma mot huset i stället för varmvatten så borde det fungera. Nu jobbar den i 40 min med varmvatten och sedan 20 min med huset. Men att ändra A2 till 900 kommer göra att den väntar lite längre innan elpatron går in och hjälper till.
Aha, man blir lite klokare dag för dag
Men är det inte mkt att gå från att värma vattnet i 40m till bara 20m, tänkte bara om det blir väldigt lite varmvatten då. Kan man testa 30/30. Nu är jag ute och spånar eftersom jag är novis.
Det här med att ändra A2 till 900, det är ju ett långt hopp från 600 till 900, går det någon slags gräns där vid 900 som gör att elpatron utlöser senare. Ja just då när jag skrev ner mina värden var det 2+ grader och då jobbar den utan problem, men som sagt problemet är när minus grader kickar i. Men det här med varmvatten var ju väldigt intressant
Det här med att ändra A2 till 900, det är ju ett långt hopp från 600 till 900, går det någon slags gräns där vid 900 som gör att elpatron utlöser senare. Ja just då när jag skrev ner mina värden var det 2+ grader och då jobbar den utan problem, men som sagt problemet är när minus grader kickar i. Men det här med varmvatten var ju väldigt intressant
Det är väl inget fel på värmepumpen
Du aktiverings hur stort huset är.
Men en 8kW luft vatten värmepump ger inte mycket effekt då det är kallat ute.
Låt bli att pilla på den och konstatera den inte klarar styckena mer än den gör.
Du kan oavsett inte undvika använda använda elpatronen i den. Enda möjligheten till det är att du sänker tempen inne med lika många graders som värmepumpen inte fixar.
Den ser ut att fungera som den skall och klarar inte producera mer värme än den gör med endast kompressorn.
Och brine in ser fullt normal ut. Brinen höjs 4 grader av den två grader varma uteluften, från -6 till -2.
Du aktiverings hur stort huset är.
Men en 8kW luft vatten värmepump ger inte mycket effekt då det är kallat ute.
Låt bli att pilla på den och konstatera den inte klarar styckena mer än den gör.
Du kan oavsett inte undvika använda använda elpatronen i den. Enda möjligheten till det är att du sänker tempen inne med lika många graders som värmepumpen inte fixar.
Den ser ut att fungera som den skall och klarar inte producera mer värme än den gör med endast kompressorn.
Och brine in ser fullt normal ut. Brinen höjs 4 grader av den två grader varma uteluften, från -6 till -2.
Tiderna är ju bara att prova sig fram till något som fungerar tillfredsställande. Jag är som sagt ingen expert.
Elpatron hoppar in när itegralen når det inställda värdet. 600 som det är inställt på blir det om börvärde missats med en grad i 600 minuter. Eller 10 grader i 60 min. Sen vet jag faktiskt inte när den kopplar från. Men det borde vara när den hamnar under A2 värdet igen.
Elpatron hoppar in när itegralen når det inställda värdet. 600 som det är inställt på blir det om börvärde missats med en grad i 600 minuter. Eller 10 grader i 60 min. Sen vet jag faktiskt inte när den kopplar från. Men det borde vara när den hamnar under A2 värdet igen.
A Anderscurl skrev:Tiderna är ju bara att prova sig fram till något som fungerar tillfredsställande. Jag är som sagt ingen expert.
A Anderscurl skrev:Tiderna är ju bara att prova sig fram till något som fungerar tillfredsställande. Jag är som sagt ingen expert.
Ja jag får väl testa, tack duA Anderscurl skrev:Tiderna är ju bara att prova sig fram till något som fungerar tillfredsställande. Jag är som sagt ingen expert.
Du kan inte föra något då huset kräver mer energi än värmepumpen kan leverera endast med kompressorn.L Långnäset skrev:
Enda du kan göra är att köpa en ny kraftfullare värmepump. 8kW ger den vid 0 grader på inkommande brine.
Som du ser är det nu vid +2 ute 4 grader lägre. Då ger värmepumpen inte ens 8kW. Vid lägre utetemperaturer så sjunker effekten i takt med den sjunkande temperaturen för att när det är -20 helt slå i från och endast gå på värmepatronen. Det kan du aldrig kompensera för oavsett hur du mixtrar med inställningarna.
Det bästa rådet är att låta alla inställningarna vara som dom är för du kan aldrig förbättra prestandan i kompressorn. Alla dom dör värdena är för att trimma in pumpen mot huset. Har du ett värmetrögt stenhus så kan du tillåta högre integral innan tillsatsen slår till. Ett gammalt dåligt isolerat trähus kräver lägre värden för att du inte skall få svajande inomhustemperatur.
Värmepumpen inklusive tillsats måste leverera den effekt som huset kräver vid en viss utetemperatur, desto kallare desto mer effekt. Och det är luft-vatten pumpens svaghet, då den tappar effekt då det är kallt ute samtidigt som effektbehovet ökar och då måste den spetsa med tillsats.
Det brukar finnas en kurva i instruktionsboken som visar avgiven effekt vid olika brinetemperaturer.
Hur stort är ditt hus?
Det är inte ett trähus utan ett mexitegelhus, och vete sjutton vad som är under teglet. En bit av huset gick sönder vid dränering när jag tog bort balkong och då ser det ut som nån slags sten under. Huset är byggt 49 så det är inte nåt stenhus med tjocka väggar. Dålig isolering på vind och källare är ganska så kall. Ja säkert behöver huset mkt energi men som jag sa innan så varför inte optimera något om det finns något att göra. Man kan ju bara testa. För jag vet att elpatron kommer att slå på som det är vid minus men hade ju hoppats på att den skulle kunna klara ett par minus istället för inge alls. Jag har själv funderat på om pumpen inte är tillsräcklig för detta hus.
Det första du i så fall bör testa är att ändra integralen för att elpatronen skall slå på. Ändra den i så fall till 900 och pröva.
Att ändra gångtiderna för VV kontra värme förändrar inget. Energin måste föras till både hus och varmvatten.
Men så klart kan kompressorn vara sliten. Då tappar pumpen effekt.
Har Thermia tekniker gjort en diagnos på pumpen?
Att ändra gångtiderna för VV kontra värme förändrar inget. Energin måste föras till både hus och varmvatten.
Men så klart kan kompressorn vara sliten. Då tappar pumpen effekt.
Har Thermia tekniker gjort en diagnos på pumpen?