Har en 13 år gammal luft/vatten thermia atria 8.
Upptäckte idag att cirkulationspumpen är helt tyst, har väsnas en del innan. Pumpen för värmeslingan i huset. Kände på den och verkar som den är helt död.

har ej fått upp något felmeddelande , men kanske inte konstigt då det inte behövs någon värme i denna årstiden.
Känns som VV produktionen inte beter sig helt normalt, stängs av alldeles för tidigt.
Får konstiga värden på displayen dock. Se bild. Integral -0 samt 0 grader framtemp.
Vad tror folket? Är det cirkulationspumpen, eller kan den vara avstängd av andra anledningar?
Ska ringa VVS firman imorgon.

• LCD-display på en Thermia värmepump som visar temperaturer och status med felaktiga värden och en knappsats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Styrsystemet brukar kunna känna av om det är t.ex. 17° eller mer ute och då automatiskt stänga av husvärmen inkl cirkulationspumpen. Kanske det som skett?

J Josth skrev:
Styrsystemet brukar kunna känna av om det är t.ex. 17° eller mer ute och då automatiskt stänga av husvärmen inkl cirkulationspumpen. Kanske det som skett?
J Josth skrev:
har värmestopp inställt på 26 grader och det är 25 grader på utegivaren så bör inte vara det.

Om det är problem med cirkulationspumpen så den stannat kan det gå att plocka isär och rengöra den om det är en lite äldre modell. Man bör också kolla smutsfiltret i värmekretsen och hur mycket skräp det cirkulerar i värmevattnet.

Svar/fundering några månader i efterhand men kan kanske hjälpa andra som har problem i framtiden...

Du kan testköra cirkulationspumpen manuellt, funkar den inte byt.

Jag har precis haft en högtrycksvakt som löst ut titt som tätt på vår Atria 8 från 2008.
På inrådan av tekniker bytte jag själv cirkulationspump iom att det började att vibrera/bli sliten, kostade cirka 3100SEK, "nollställde" värmepumpen till fabriksinställningar och körde igång.

Nu går allt igen och den tuffar på utan problem vid många minusgrader utan att elpatronen kickar igång :-)

//E

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
e rcrntz e rcrntz skrev:
Svar/fundering några månader i efterhand men kan kanske hjälpa andra som har problem i framtiden...

Du kan testköra cirkulationspumpen manuellt, funkar den inte byt.

Jag har precis haft en högtrycksvakt som löst ut titt som tätt på vår Atria 8 från 2008.
På inrådan av tekniker bytte jag själv cirkulationspump iom att det började att vibrera/bli sliten, kostade cirka 3100SEK, "nollställde" värmepumpen till fabriksinställningar och körde igång.

Nu går allt igen och den tuffar på utan problem vid många minusgrader utan att elpatronen kickar igång :)

//E
Det slutade med att vi byte CP (den var helt slut) .. gått väldigt bra efter det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.