17 265 läst · 155 svar
17k läst
155 svar
Testar om suddiga bilder ökar antalet nyregistreringar
Administrator
· Skåne
· 6 521 inlägg
Från och med imorgon kommer vi att testa att göra bilder i forumtrådarna suddiga för gäster i hopp om att de ska logga in. Vår förhoppning är att fler ska logga in eller registrera sig.
När man som gäst klickar på en suddig bild så kommer man komma till en inloggningsida där det står:
"Logga in för att se bilder, se färre annonser och få möjlighet att ställa frågor."
När man som gäst klickar på en suddig bild så kommer man komma till en inloggningsida där det står:
"Logga in för att se bilder, se färre annonser och få möjlighet att ställa frågor."
Och nyttan med det är?
Tror inte det. Jag hade stor nytta av byggahus i många år innan jag själv blev medlem. Skulle aldrig blivit medlem om jag inte brukat siten mycket innan och tyckt att det var ett ok forum. Det hade jag absolut inte med någon form av visningsrestriktioner.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 236 inlägg
Det har funkat på mig någon gång, men då har det varit textbaserade forum där bilderna mest kunnat beskrivas som en krydda. Här är ju bilderna ofta en stor del av behållningen, så är försiktigt skeptisk då jag tror att vissa kanske inte alls dras in i sajten om de inte först får ett smakprov.
Finns det en möjlighet till en medelväg där filtret slås på efter 10–20 visade bilder så tror jag ni skulle tjäna på en sådan.
Finns det en möjlighet till en medelväg där filtret slås på efter 10–20 visade bilder så tror jag ni skulle tjäna på en sådan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 581 inlägg
Dålig idé tycker jag.
Man ska inte tvinga folk att registrera sig bara för att se bilder. Stör mig något ofantligt på andra forum som jobbar så, det innebär snarare att jag aldrig mer läser på forumet för "där ser jag ändå inte bilderna" och således kommer jag inte heller registrera mig.
Man ska inte tvinga folk att registrera sig bara för att se bilder. Stör mig något ofantligt på andra forum som jobbar så, det innebär snarare att jag aldrig mer läser på forumet för "där ser jag ändå inte bilderna" och således kommer jag inte heller registrera mig.
Administrator
· Skåne
· 6 521 inlägg
Det är som sagt ett test. För länge sedan gjorde vi tvärtom och gjorde så att alla kunde se bilderna oavsett om de var inloggade eller inte. Då sjönk antalet som registrerade sig markant över en dag. Det ska bli intressant att följa om antalet nyregistreringar, unika besökare, sidvisningar påverkas. Vi får se helt enkelt.
Jag gillar Nötegårdsgubbens förslag att man får se ett visst antal bilder innan detta slås på men jag vet inte hur enkelt det är att testa.
Jag gillar Nötegårdsgubbens förslag att man får se ett visst antal bilder innan detta slås på men jag vet inte hur enkelt det är att testa.
Låter kontraproduktivt.
Anledningen att komma hit är initialt intressant innehåll. Steg två är att vilja kommentera, ställa frågor eller skicka PM. För att göra det registrerar man sig.
Genom att minska det som går att se ger man folk färre enledningar att regga sig. Inte fler. En sådan som jag kliver vidare om registrering krävs innan jag rent konkret vill göra något på sidan.
Mvh Findus
Anledningen att komma hit är initialt intressant innehåll. Steg två är att vilja kommentera, ställa frågor eller skicka PM. För att göra det registrerar man sig.
Genom att minska det som går att se ger man folk färre enledningar att regga sig. Inte fler. En sådan som jag kliver vidare om registrering krävs innan jag rent konkret vill göra något på sidan.
Mvh Findus
Jag tror folk i stort reagerar negativt på tvång. Och undviker att dela ut personlig information så långt som möjligt, speciellt nu när reklamindustrin med Google i spetsen exponerar oss för oerhört kraftfulla AI-filter för att få oss att konsumera ännu mer vi inte behöver. Det är säkert så att fler kommer att logga in, men vilken sinnesstämning har de då? Det är svårt att mäta. Det skulle iaf göra mig arg och negativt inställd till siten. Men påloggad.
Det förekommer då och då att man via sökmotorer kommer in på diverse forum där det krävs registrering för att ta del av bifogade bilder och filer. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin registrerat mig på ett forum av den orsaken.
Vad är nyttan undrar jag.
(Jo jag förstår att ni driver ett företag och vill maximera vinsten, det är fullt rimligt)
Men reklam ser man ju vare sig man är inloggad eller ej. Av de som påverkas kommer nu en del att skapa konto/logga in, resten kommer inte läsa vidare. Ni kommer alltså få fler inloggade men färre läsare.
Är meningen att ni ska lura annonsörerna? Att ge sken av fler läsare (motiverat med fler antal inloggade) när det i själva verket är färre, men en siffra som är svårare att mäta.
(Jo jag förstår att ni driver ett företag och vill maximera vinsten, det är fullt rimligt)
Men reklam ser man ju vare sig man är inloggad eller ej. Av de som påverkas kommer nu en del att skapa konto/logga in, resten kommer inte läsa vidare. Ni kommer alltså få fler inloggade men färre läsare.
Är meningen att ni ska lura annonsörerna? Att ge sken av fler läsare (motiverat med fler antal inloggade) när det i själva verket är färre, men en siffra som är svårare att mäta.
Moderator
· Stockholm
· 51 938 inlägg
Jag reagerar ibland så också. Fast det beror lite på hur bra jag tycker att sidan är, eller hur mycket jag ”gillar” företaget bakom. Jag går i jobbet ofta in på supportforum för olika microprocessorer, eller andra Asics. Om det ör ett fabrikat jag för tillfället arbetar med, så reggar jag mig gärna, men ibland går man in på konkurrentens support, för de har ett bättre supportforum, många problem är gemensamma, då vill man ju gärna undvika att få 10 samtal från deras komponentsäljare...