Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

testa fall vid dränering

1. H
    Medlem · VG · 84 inlägg

herge

Medlem
    Håller på att dränera kåken och är lite nojig att fallet på rören blir fel. Har spolat en stund med vattenslangen men det ser inte ut att komma något i brunnen,ska man blir orolig? Det är typ 8m till brunnen och schaktet har legat öppet ett tag så det kan nog vara lite torrt i botten. Det blev en hel del vatten som ligger kvar kring röret men skulle tippa på att det är kring rekommenderade fallet på 1/200

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1398939072392.jpg

2. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 12 268 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Hur länge är "en stund"?

3. H
    Medlem · VG · 84 inlägg

herge

Medlem
    Typ 2 min

4. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 12 268 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Din bild säger ju kanske inte så mycket, men 2 minuter med vattenslangen, räcker det verkligen för att mätta dräneringen med vatten?

5. P-plats
    Medlem · Västra Götaland · 2 578 inlägg

P-plats

Medlem
    Du behöver nog inte vara orolig.
    Då vattnet rinner ur dränröret innan det kommer ut så kan du behöva spola länge innan det kommer ut något...
    Vet många som tom. lägger dräneringen i våg om det är svårt med fall bort från dräneringen.

6. A
    Husägare · Kalmar Län · 16 880 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    I de bästa av världar så är dräneringen en backup om marken i sig själv klarar av att dränera bort vattnet.

7. L
    Medlem · västra götaland · 652 inlägg

larsson r

Medlem
    Det kan ta timmar innan du mättar marken runt röret , jag är mera bekymrad över all tjära på grunden

8. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 15 428 inlägg
    Vi grävde ut och isolerade grunden för någon vecka sedan. Dom bytte dräneringsrören, dom slipade bort all tjära från väggarna, satte fast isolerskivorna med några små klickar silikon (så att dom hängde kvar tills dom fyllt igen), dom lade duk över dränröret och längs hela isolerskivorna, ovanpå isolerskivorna satte dom "bläcket" (kommer inte ihåg vad det heter).

9. H
    Medlem · VG · 84 inlägg

herge

Medlem
    Är klar med dräneringen nu (4 dagar med jobb dygnet runt :)) och testspolar från högsta punkten där jag satt en spolbrunn. Har spolat rätt länge nu typ 45 min men inget vatten i brunnen ännu. Marken hann att torka ur rätt bra så tror det tar en bra stund innan det är mättat! Fall har vi hela vägen om än litet (samma som tidigare, typ 1:200) så jag hoppas verkligen att det kommer fungera som det ska.

Larsson r: gummimassa enligt pordräns instruktioner så det är by the book. 10cm upp på väggen från skarv. I övrigt har vi slipat bort 80% av all gammal asfalt som satt på väggen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.