Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Test grovdammsugare

1. M
    Medlem · Örebro · 54 inlägg

Miljardprogram

Medlem
    Kör med Kärcher WD6P, kompletterades omgående med en 4.m slang. Helnöjd med den och dess funktioner.

Sen så finns det som vanligt i alla diverse forum folk som skriver att man ska köpa något värre. "Varför testade ni inte Festool midi eller Dustcontrol ihop med Biltema?"

2. martin43
    Husägare · Östergötland · 2 311 inlägg

martin43

Husägare
    Bra test.
    Har en Nilfisk Aero 26-2L köpt 2014.
    Det är den med lite kraftigare motor.
    Bra med 10A uttag och autostart. Lång slang. Filtret håller hur länge som helst. Har sugit grus, gyttja, bös, sågspån, slipdamm, kutterspån mm. Kör utan påse med bara filtret.
    Undvek Inox-modellen då jag misstänker att man lätt råkar buckla den fina rostfria behållaren.

Nackdelen med Aero26 är att lånh och smal (32) slang stjäl en del effekt samt att snabbkopplingen mellan slang och handtag känns lite billigt. Det verkar dock hålla.

Brukar köra dammsugaren med en Kinacyklon kopplad till en 30-liters hink som står ovanpå dammsugaren! Och 50mm slang till en mindre plan/rikthyvel.

3. MultiMan
    Medlem · Västernorrland · 3 369 inlägg

MultiMan

Medlem
    Jag har en Nilfisk Multi II 22 i enklaste utförande med plaströr och plastkaross som jag är mycket nöjd med. Gav 700kr efter en 100kr kupong för ett par år sedan och för de pengarna tycker jag den är ett fynd. Lika lång slang och sladd oavsett utförande vad jag vet, men jag har inte alla extra saker som renblåsningsfunktionen för filtret och styrda eluttaget. Men den gör det viktigaste, suger bra som attan och har lång räckvidd. Filtret är samma tvättbara som alla i serien och jag hittade även ett extra för en hundralapp vid någon utförsäljning, bra om man behöver låta det ena torka.Använder den mer än vad jag trodde vid inköpstillfället.

Använder hörselskydd med radio vad jag än gör för jobb, så ljudnivån kvittar för mig.

4. lärjungen
    Medlem · Örebro · 628 inlägg

lärjungen

Medlem
    Angående Einhell: fick den 2/5 som man skrivit som slutbetyg i recensionenstexten, eller 3/5 som man skrivit som slutbetyg i tabellen?

Tycker annars att det verkar som att den hade kunnat ligga i topp om den hade haft längre sladd och slang. Sugförmågan tex är ju högst av alla på den. Och den har inte bara en funktion som recensionen hävdar. Den har ju utblås också.

5. j.f.s
    Elektroniktokig · Dalarna · 654 inlägg

j.f.s

Elektroniktokig
    Köpte mig en Fein Dustex 35l i våras. Bra sugförmåga när det gäller både torrt och vått. Eluttag för start av dammsugaren när verktyget startar. Lång slang och elkabel. Minus är att den är lite stor samt vettig upphängning av kabel och slang.

6. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 457 inlägg
    Har kört en Kärcher NT 35/1 Tact Te under många år nu som kämpar på bra ännu. Slangen har numera en hel del småhål så det är väl dags att köpa en ny snart, tyvärr är ju slangar ganska dyra!

Men skulle jag köpa en ny maskin idag skulle mina krav vara minst:
    uttag för verktyg på minst 10A
    antistatisk slang (så jävla jobbigt att suga betongdamm och få stötar hela tiden)
    lång och grov slang
    lång kabel.
    Bra hjul så den inte fastnar
    Enkelt att snäppa loss munstycke. Kärcher har små grå plastpluppar man ska trycka in, Bosch har exemeplvis större mycket enklare.
    Möjlighet att stänga av filterrengöring "permanent". På kärcher startas aktiveras denna automatiskt varje gång man startar maskinen manuellt. Ska man ha den avstängd måste man alltså trycka av den varenda gång man startar!

När ovanstående är uppfyllt får ljudnivå avgöra.

För mig är det viktigare att maskinen kan suga en större mängd luft med bra flöde (grov slang) än att den kan skapa ett bra undertryck i änden på en kort/smal slang.

7. S
    Medlem · 1 inlägg

SvnPe

Medlem
    Varför är ni så rädda för att sätta ut mätvärden på ljudnivå och sugförmåga?
    Det är ju väldigt viktiga uppgifter att välja på. De billiga dammsugarna har en fläkt som kan blåsa stora luftflöden men det som betyder något för rengöring är sugförmågan och den är ju väldigt enkel att mäta som meter vattenpelare. Dra en plastslang från en hink med vatten på marken upp 5 m längs en stege och sedan ner tillmunstycket och täta ordentligt, så att maskinen inte får sidluft. Det bara att mäta med tumstock mellan vattenytorna. 2 m är dåligt, + 3m är bra men jag undrar om någon av maskinerna klarar det även med en 5:a i betyg. Jula och Biltema, som säljer bililga maskiner, undviker också all form av prestandadata och man ska veta att man köper på priset.
    För ljudnivå finns ljudmätare och 1 m avstånd är bra.

8. MultiMan
    Medlem · Västernorrland · 3 369 inlägg

MultiMan

Medlem
    En av mina favoriter på Youtube testade nyligen samma saker och där finns kanske bra tips inför framtida genomgångar:

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.