Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Test fönsterputsrobot

1. JLyck
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 587 inlägg

JLyck

Renoveringsnovis
    Nej, för där är helt andra krav. Jag pälsar inte hela vägen ut, lämnar 0,5-1cm ute i kanten, som Skvissen tar när man skvissar av. Såg dessutom senaste sm i Sthlm under. Sjukt snabba. Jag testade också. Men icke att det är värt att ens försöka. Hade behövt mer träning för den tekniken. :rofl:

• Laddar…
  2. B
    Medlem · 5 878 inlägg
    Det som tar tid är inte att svepa med skrapa över glaset. Den verkliga tidstjuven är för- och efterarbete. Innan man kan släppa lös vare sig robot eller proffsputsare måste du flytta bort all bråte på fönsterbrädorna. Kanske samtidigt tvätta gardiner. Flytta undan möbler som står i vägen. Och efteråt skjuta, ställa, flytta, hänga tillbaka allt i ursprungligt läge.

Och det gör man ogärna mer än två gånger om året....

3. H
    Medlem · Västerbotten · 118 inlägg

Helena S

Medlem
    Två gånger om året?
    1 gång vart 5:e år...

• Laddar…
  4. K
    Medlem · 64 inlägg

Kimajo

Medlem
    Ännu en i raden av extremt onödiga produkter såvida man inte kommer åt att tvätta fönstret för hand

• Laddar…
  5. Mats-S
    Byggveteran · Sollentuna · 1 503 inlägg

Mats-S

Byggveteran
    Minst 3000 kr för den här skiten?
    Vilket skämt, helt i nivå med bakmaskinen på 80-talet.

Helt i nivå med den gamla schlagerdängan:
    "allt går att sälja med mördande reklam. kom och köp konserverad gröt"

• Laddar…
  6. N
    Medlem · 170 inlägg

nmeden

Medlem
    Denna skulle jag inte köpa.
    Men vad är det för påhopp på lövblås och bakmaskin? :rofl:

Min batteridrivna lövblås är fantastisk på att sopa altan, uppfart, garage med mera. Så mycket enklare, och bättre resultat, än borste. Blåsa löv på gräsmattan är dock inte enklare än att kratta.

Min elanslutna lövsug är inte lika välanvänd, men oumbärlig för att rensa bort lövhögar som stuckit in under häcken eller blandat sig med dekorsten. Och det blir finfördelad massa som är bra som gödning på gräsmattan.

Och slutligen bakmaskinen har gjort att vi i perioder inte köper bröd. Med stor uppsättning olika mjöl går det att variera stort. Och ha nybakat bröd på morgonen. Kansle dock finns mycket bättre sådana maskiner idag än på 80-talet.

• Laddar…
  7. hek
    Medlem · Skåne · 1 219 inlägg

hek

Medlem
    vacuum -> vakuum

8. S
    Medlem · Blekinge · 1 723 inlägg

steve5432

Medlem
    Tyvärr inget for oss. Dyrt och omständigt. Enklare att putsa själv. Det som tar mest tid är att torka rent längs med kanterna, tvätta fönsterkarm coh fönsterbleck. Att putsa och skrapa går på kanske 20 sekunder för mig. Sen några minuter att torka rent, ställa tillbaka krukor, Inte kul när man vrider runt fönstret att se en massa vattendroppar rinna på utsidan. Då har man torkat för dåligt.

Hade jag bott i ett lyxhus med stora fönsterrutor 5 meter upp i luften hade jag antagligen anlitat en fönsterputsare på rot, alternativt köpt en teleskopmojäng som putsar och torkar fönster, antar att det finns.
    /S

9. B
    Medlem · 5 878 inlägg
    Har faktiskt suttit och räknat ut minst ETT vettigt syfte för en sådan här mojäng, nämligen stora skyltfönster i utsatt miljö och med krav på daglig putsning. Man skulle då för varje glasyta kunna ha en robot ständigt parkerad längst uppe i ett hörn. Automatiskt skulle roboten starta och göra jobbet nattetid. Simsalabim! Kristallklart ansikte mot kunderna när butiken öppnar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.