Byggahus.se

Teslaladdare Kungälv, miljövänligt?

1. A
    Medlem · Nivå 19
    Skorstenen ser onekligen mer ut som något man väntar sig på en värmepanna än en dieselgenerator.

• Laddar…
  2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 19
    Vi hade en liknande fast dieseldriven som stod på jobbet förra vintern och skulle köra fjärrvärme.

• Laddar…
  3. N
    Medlem Nivå 1
    Hur är avgasreningen för en dieselgenerator jämfört med en bil?

4. A
    Medlem · Nivå 19
    Det blir ju en fråga om vilken bil och vilken dieselgenerator. Små dieselgeneratorer har gissningsvis inte så avancerad avgasrening. Större generatorer lär ha motorer som delar mycket med fartygsdieslar eller i måttligt stora varianter lastbilsmotorer. Och där kan det mycket väl vara bra avgasrening. Exempelvis tillsats av urea (adblue) för minskning av kväveoxider som börjat komma på personbilsdieslar har funnits i många år på vissa fartyg.

När det gäller dieselgeneratorn vi diskuterar i tråden kan det bli svårt att fastställa. Det är en generator som TS polare påstått finn i en nyuppförd byggnad med skorsten. Har vi inte mer info än så är det fritt att skarva efter behag. Men eftersom den högst troligt inte finns så är den renare än en bil.

5. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Hm, jag hörde faktiskt häromdagen att det mycket väl kan vara dieselgenerator för tesla-laddarna. Verkar ju helt sjukt :oops:

6. A
    Medlem · Nivå 19
    Det hörde jag också häromdagen i starten av denna tråd. I detta fallet visade det sig troligen vara fel. Har du mer än ett obekräftat rykte?

• Laddar…
  7. P
    Medlem Nivå 1
    Det är en gasdriven reservpanna, för fjärrvärme

Mvh Pontus

8. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Nej, det kan ju såklart vara samma.

9. S
    Medlem Nivå 6
    Nu har jag fått det bekräftat. Det är inte till Teslaladdarna utan en hetvattenpanna för att hjälpa upp fjärrvärmen.
    Körde förbi idag och träffade en person från GBG Energi som berättade om den.

Det var i alla fall en intressant diskussion och jag tackar alla för input..