Byggahus.se

Teslaladdare Kungälv, miljövänligt?

1. F
    Medlem Nivå 6
    Hur menar du nu? Testet har inget med artikelförfattaren att göra, det är alltså i artikeln som det felaktigt står "T5 diesel".

Det enklaste kanske är om du faktiskt läser artikeln och tittar på videon?

/fth

2. A
    Medlem · Nivå 18
  3. K
    Medlem Nivå 8
    Men snälla nån - det finns inte en chans i världen att Tesla skulle driva sina permanenta laddare med dieselaggregat. Finns ingen som helst logik eller rimlighet i det och jag förstår inte hur någon ens kan komma på tanken att tro på det.

/Krille

4. F
    Medlem · Nivå 10
    Inte sagt det är frågan om nån permanent lösning. För ett företag som är inne på sitt tionde raka år med stadigt minusresultat så kan man tänka sig att man mjölkar kon tills bubblan spricker. Tekniknördarna verkar ändå vara med till slutet.

5. A
    Medlem · Nivå 18
    Som temporär lösning i väntan på att till exempel ett otillräckligt distributionsnät förstärks tycker inte jag att det verkar helt otroligt. Då är det ju inte fråga om att man normalt laddar från generatorn utan att generatorn möjliggör att ha laddaren igång även under effekttoppar i nätet i övrigt. Jag spekulerar bara, men för mig känns det inte helt uteslutet att de har med varandra att göra för tillfälliga toppar. Givetvis känns det inte heller orimligt att det är ett reservkraftverk för något helt annat. Om det nu är en dieselgenerator i skjulet.

Folk som vill smutskasta Tesla, elbilar eller klimatomsorg kan tro på de mest häpnadsväckande saker.

• Laddar…
  6. S
    Medlem Nivå 6
    Jag vill bara påpeka att jag absolut inte vill smutskasta Tesla i och med denna trådstart.
    Tyckte bara det var intressant när jag fick höra talas om det och tänkte att någon mer hade input.
    I samband med detta läste jag även artikeln som länkats i tråden om att Tesla fick en väldigt massa skit för att de körde en dieselgenerator dygnet runt på Nurnburgring för att kunna ladda ett par Teslor.

Jag tror att det är så här:
    Den förmodade generatorn i skjulet hör ihop med Teslaladdarna på andra sidan gatan. Den är nog bara tänkt att användas vid tillfälliga toppar. Tesla har lovat ett väl utbyggt laddnät utmed europavägar och jag tror inte att de som köpt bilar i miljonklassen nöjer sig med att stå en timme i kö därför att elen för tillfället bara räcker till att ladda 4 bilar åt gången..
    Jag tror absolut inte att det är den enda elalstraren åt laddstationerna.

Hade varit kul om ni runt om i landet kan spana runt omkring övriga Teslaladdare. Kanske står det ett liknande hus med skorsten där också.

7. C
    Medlem · Nivå 16
  8. H
    Medlem Nivå 6
    Det finns ett dagis ganska nära macken här i byn. Är det inte lite konstigt att dagisbarnen försvinner från dagiset efter några år?
    Min kompis säger att fröknarna pressar barnstackarna till råolja och att mattanten destillerar bensin av barnmoset som sen säljs på macken!

9. A
    Medlem · Nivå 18
    Jag syftade inte på dig. Om det såg ut så ber jag om ursäkt.

• Laddar…
  10. K
    Medlem Nivå 8
    Min egna teori är snarare att en oljeshejk just nu sitter och småskrattar åt oss. Inte kunde han väl tro att de 100 dollar han "på fyllan" betalade en kinesisk trollfabrik för att sprida falska rykten om Tesla skulle spridas hela vägen till ett husforum i Sverige ;)

/Krille

11. S
    Medlem Nivå 6
    Jag tolkar ditt inlägg som att du inte tror på generator-teorin..
    Nästan så att man skulle ta och ringa kommunen imorgon och be om bygglovshandlingarna. Är de offentliga?

12. K
    Medlem Nivå 8
    Nä - jag tror inte på den teorin. Varför har de då inte byggt den närmare laddarna istället för på andra sidan vägen? Ledningarna du visar bild på går väl bara på andra sidan vägen ned till grillen? Vet vi ens att det är en dieslegenerator?

/Krille

13. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Det är väl bara att ringa Kungälvs energi o fråga? De vet säkerligen :)

14. S
    Medlem Nivå 6
    Tja, de kanske inte fick plats? Kanske inte fick dra en gasledning under gatan? Kanske inte ville ha ett hus med skorsten på samma tomt?
    Det vi ser är att de grävt till en bit förbi grillen. Men det har även grävts på andra sidan..

15. P
    Medlem Nivå 1
    Byggnaden med skorsten är en gaseldad panna för fjärrvärme, vid effekttoppar, och har inget med Teslaladdstationen att göra