Byggahus.se

Tesla vill hyra ut solceller utan bindningstid

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 612 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. rampante
    Medlem · Blekinge · 834 inlägg

rampante

Medlem
    Skall bli intressant att se om alla utseendealternativen som Tesla tidigare visat upp kommer att vara tillgängliga för hyralternativet

3. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 8 209 inlägg

pacman42

Medlem
    Jag hyr gärna till rätt pris, men jag betvivlar starkt att de erbjuder ett konkurrenskraftigt pris. Musk räknar nog med att sälja på att det är han som står bakom det.

4. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 5 262 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Vad är skillnaden på att "hyra dem av Tesla" eller låna pengarna på banken?

Jag får lite "Thorn-vibbar" av det här ...

5. Janus82
    Medlem · Örebro län · 1 463 inlägg

Janus82

Medlem
    Ingen alls. Om man inte har pengarna i fickan så måste man ju låna dem och då ska man betala ränta. Om räntan går till banken eller till Tesla spelar ju ingen roll. Det intressanta är ju om Tesla via sin storlek kan låna upp pengarna så pass billigt att de kan erbjuda ett konkurrenskraftigt alternativ.

6. N
    Husägare · 2 920 inlägg

noone70

Husägare
    Det blir nog ungefär som skillnaden mellan att privatleasa eller köpa bil.

Har man kontanter och/eller möjlighet att låna pengar så köper man.
    Har man inte kontanter/möjlighet att låna så leasar man till en något högre månadskostnad än om man köpt dem

7. Mariangel
    Medlem · Löddeköpinge · 10 inlägg

Mariangel

Medlem
    Jag har privatleasat bil och har - enligt mina uträkningar - tjänat på detta. Jag får betala en lägre månadskostnad än om jag ex. tar ett lån. Så om man har pengar kontant och köper en bil kanske man tjänar på affären men jag är ändå tveksam på vad värdeminskningen på bilen är när den kör ut från försäljaren om inte det i sig direkt gör att du förlorar på affären.

8. N
    Husägare · 2 920 inlägg

noone70

Husägare
    Klart att det under vissa omständigheter går att få privatleasing att vara mer fördelaktigt än kontant/lån. Allt hänger på vilken ränta man får
    När vi köpte bil sist så varierade låneerbjudandena från 1,95% till 4,9% för samma bilmodell men olika handlare och det gör en jäkla skillnad
    Men i det stora hela så skulle det vara en vansinnig affärsmodell om det vore billigare att hyra iom att finansbolagen tar en större risk vid leasing jämfört med om de bara lånar ut pengarna till en person. Detta eftersom de även står för värdeminskning och slitage då

Det samma för solceller

Redigerat 21 aug 2019 11:53
  9. A
    Anonym
    Hoppas det inte är samma paneler som det blev stämda för. Blev ju en del bränder om man ska tro på sånt man läser

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.