Då önskar jag lite tips och råd från alla kloka här på forumet. Jag skulle vilja byta själva termostatventilen ( mässingsdelen ) till min golvvärme men har lite svårt att klura ut vilken dimension den har. Tar tacksamt emot hjälp på rätt del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara ventilinsatsen då vi haft problem med en golvvärme som varierar stort mellan kanske 17 grader ena morgonen man kommer ner till 25 nästa dag. Jag upplever att den kärvar eftersom när jag trycker ner piggen så kommer den inte upp med lätthet utan jag får försiktigt hjälpa den upp med en tång. Så jag tänkte börja med att byta den.Demmpa skrev:
Börja med att motionera ventilen genom att trycka ner stiftet många gånger, eventuellt även knacka på ventilhuset.
Man ska aldrig dra i stiftet, för då är risken att man drar bort stiftet.
Själva stiftet trycker bara på ventilkäglan mot stängt läge, sen är det en fjäder som trycker tillbaka ventilkäglan (och stiftet).
Är hela värmesystemet rätt injusterat så ska det inte behövas några termostater för att hålla jämn temperatur i normalläge.
Lokal termostat på radiator/golvvärmeslinga ska normalt bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via extern värmekälla som tex solinstrålning.
Man ska aldrig dra i stiftet, för då är risken att man drar bort stiftet.
Själva stiftet trycker bara på ventilkäglan mot stängt läge, sen är det en fjäder som trycker tillbaka ventilkäglan (och stiftet).
Är hela värmesystemet rätt injusterat så ska det inte behövas några termostater för att hålla jämn temperatur i normalläge.
Lokal termostat på radiator/golvvärmeslinga ska normalt bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via extern värmekälla som tex solinstrålning.
Eventuellt kan följande i sats fungera,
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...ntilinsatser-rot/utbytesinsatser-mma-ventiler
Exakt vilken gv-shunt är det?
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...ntilinsatser-rot/utbytesinsatser-mma-ventiler
Exakt vilken gv-shunt är det?
Jag vet inte om jag tänker fel men jag har en trådlös termostat placerad i köket som jag reglerar temperaturen med. När temperaturen sjunker utomhus så ska en signal gå från termostaten till ställdonet som sitter på termostatventilen att öppna lite och släppa fram varmare vatten till golvvärmen. Därför tror jag att en kärvande ventil kan göra att det inte riktigt fungerar. Hoppas det jag skriver är begripligt.Demmpa skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du gör helt fel.
För bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som behöver utföras i rätt ordning.
Steg1
Injustering av förinställningen för radiatorer/golvvärmeslingor/golvvärmefördelare så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet.
Difftemperaturen på radiatorer & golvvärmeshunt bör vara ca 7-10⁰, samt för golvvärmeslingor ca 5-7⁰.
Genom rätt injustering så kommer alla rummen att få "rätt" temperatur i förhållande till varandra.
Steg2
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen).
Genom rätt injusterat reglercentral så kommer framledningstemperaturen att vara så låg som möjligt men ändå ge tillräckligt med energi (värme) till rummen, detta oberoende av utetemperaturen.
Steg3
Montering och injustering av lokala termostater så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
På så sätt så stryps inte flödet förrän rummet värms upp "utifrån".
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
För bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som behöver utföras i rätt ordning.
Steg1
Injustering av förinställningen för radiatorer/golvvärmeslingor/golvvärmefördelare så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet.
Difftemperaturen på radiatorer & golvvärmeshunt bör vara ca 7-10⁰, samt för golvvärmeslingor ca 5-7⁰.
Genom rätt injustering så kommer alla rummen att få "rätt" temperatur i förhållande till varandra.
Steg2
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen).
Genom rätt injusterat reglercentral så kommer framledningstemperaturen att vara så låg som möjligt men ändå ge tillräckligt med energi (värme) till rummen, detta oberoende av utetemperaturen.
Steg3
Montering och injustering av lokala termostater så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
På så sätt så stryps inte flödet förrän rummet värms upp "utifrån".
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Ska försöka sätta mig in i hur det ska styras upp på rätt/bästa sätt. Om man ska justera in rätt flöde så antar jag att man tar bort ställdonet så termostatventilen står i helt öppet läge ? Tack för tipsen och goda råd.Demmpa skrev:
Du gör helt fel.
För bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som behöver utföras i rätt ordning.
Steg1
Injustering av förinställningen för radiatorer/golvvärmeslingor/golvvärmefördelare så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet.
Difftemperaturen på radiatorer & golvvärmeshunt bör vara ca 7-10⁰, samt för golvvärmeslingor ca 5-7⁰.
Genom rätt injustering så kommer alla rummen att få "rätt" temperatur i förhållande till varandra.
Steg2
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen).
Genom rätt injusterat reglercentral så kommer framledningstemperaturen att vara så låg som möjligt men ändå ge tillräckligt med energi (värme) till rummen, detta oberoende av utetemperaturen.
Steg3
Montering och injustering av lokala termostater så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
På så sätt så stryps inte flödet förrän rummet värms upp "utifrån".
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]
Klicka här för att svara