11 822 läst · 25 svar
12k läst
25 svar
Termostatpatron laddomat 21
Sida 1 av 2
Ok tackMatss skrev:
Undra hur det går med en v33a med 28mm rör då ska man satsa på en 82 eller en 87 ? Borde inte det vara samma sak när panntemperaturen börjar leta sig uppåt 90 grader mot slutet av laddningen som att ha en 87 i hela tiden?
Vad är det som inte är bra?
Har du ingen SYR och inga problem med att det sjuder vid 90 grader kan det vara ide att manipulera fläktstyrningen så att den bryter något högre. Och på så vis ladda tankarna till högre temp. Annars är det bara att prova 82 graders.
Vilket läge körde du pumpen på? Det har också betydelse.
Vilket läge körde du pumpen på? Det har också betydelse.
Det låter som om du skall byta termostat i Laddomaten eftersom du nu skickar 87-gradigt returvatten till din panna.Isacsson skrev:
Byter du till en termostat med "lägre värde" så blir returvattnet "kallare" och du får en större differans till den temperatur som fläkten stänger av vid.
Jag har en 78-graders, tror jag. Vill minnas att den satt i från början. Det stämmer med att det börjar ladda ungefär vid 80 grader. Det behövs till min Atmos 35 kW, annars blir den för varm. Det är bra effekt i den mojängen.
Snarare tvärtom, som jag förstår det. Termostat ska skydda pannan så den inte kylls med vatten kallare än 70 grader ( den korroderar inifrån vid långvarigt temp runt 70grader och det kallas varm kondenskorrosion eller något i den stilen :-/). Har bara en svag minne om det och skulle vara tacksam om någon förklarade det där för mejMatss skrev:
Leder man 87 gradig vatten tillbaka till pannan så värms den ju på noltid upp till över 90 i en panna med liten vattenvolym och hög effekt och pannan bromsar till.
Det är många som tycks tro att man inte kan ladda tankar upp till 95 grader eller att laddningen går långsammare om man har en 72, 78 grader termostater. Så är det ju inte, tycker jag.
Termostater ska ju enbart skydda pannan och motverka att panntemp sjunker under 70 grader under pågående eldning när det är fortfarande fex 40 grader kallt i tankarna. Den ska inte heller börja ladda när pannvatten är under 70 grader och inte i full gång. Ser ingen mening att sätta en 87 grader begränsning. Eller förstår jag inte laddomatens roll?
gaia
Hade en 78a i innan . Så Jag delade med mig (om det inte framgick) vad som händer om man stoppar i en 87aroli skrev:
Ska även testa en 82a men ovan i tråden ser det ju inte så bra ut å ha en sådan heller.
Om Gaia har rätt så borde ju man köra med så låg patron som möjligt (72a) kanske ?
Jo jag har SYR men den löser väl inte ut förens uppåt 95.Matss skrev:
Jag har pumpen på max (läge 3).
Skulle ju gärna vilja att pannar kört med 93-94 istället för som max 90.
Någon som vet om det finns ett enkelt sätt på en V33a ?
Vet inte hur tempgivaren sitter på denna panna, troligen i ett dykrör, då kan du flytta den till ett ställe där det är aningen kallare. Tex najja fast den mot röret ut ur pannan.
Vissa pannor har en justerbar panntermostat, då tar man bort ratten och vrider en "rörhylsa" motsols och på så sätt ökar maxtempen.
Sen är det ju inte stor skillnad mellan 90 och SYR:ens 95...
Vissa pannor har en justerbar panntermostat, då tar man bort ratten och vrider en "rörhylsa" motsols och på så sätt ökar maxtempen.
Sen är det ju inte stor skillnad mellan 90 och SYR:ens 95...