Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Termostat till golvvärme

1. C
    Medlem · 16 inlägg

Capitan

Medlem
    Hej! Jag har en termostat till golvvärmen som inte fungerar som den ska. Den är antingen på eller av, går inte att ställa den på ett värde som den sedan håller. Termostaten är av fabrikatet Ebeco, modell EB-Therm 55.

Ställer man den på kanske 3,5 så går den igång, men sen stänger den aldrig av sig utan bara fortsätter värma trots att temperaturen i hallen blir 25 grader efter några timmar. Då får man vrida den till under 3 så den slår ifrån. Den går aldrig igång av sig själv om man ställer den på typ 3.

Någon som vet vad problemet kan vara?

2. E
    Medlem · Skåne · 10 783 inlägg
    Har den tidigare fungerat korrekt men nu har felet uppstått?

Inte ovanligt att dessa termostater ger upp efter ett antal års drift. Utbyte av termostat gäller då.

3. C
    Medlem · 16 inlägg

Capitan

Medlem
    Hej! Jag är ganska nyinflyttad och vet att jag anmärkte på att det inte fanns termostat monterad. Då satte tidigare ägaren in denna termostat själv, så finns ju risk att han gjort fel.

4. E
    Redigerat 23 dec 2021 10:32
    • Laddar…
  5. C
    Medlem · 16 inlägg

Capitan

Medlem
  6. E
    Och en golvgivare är installerad på korrekt sätt i golvet?

7. C
    Medlem · 16 inlägg

Capitan

Medlem
    Hej! Det vet jag faktiskt inte. Men när jag lusläste manualen så stod det att normal inställning är mellan 2-3. Och nu verkar jag ha hittat precis rätt läge för att hålla ca 22-23 grader. Men konstigt att den kan ställas in mellan 1-10 men normalt ska den vara på 2-3 för att ge 22-23 grader. Vem fasiken har på högre då? Om man vill ha tropiskt inomhus eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.