Byggahus.se

Termostat, samma v på ställdon och termostat?

1. Ammaen
    Medlem · 7 inlägg

Ammaen

Medlem
    Ska installera golvvärme här hemma pch håller på förbereda för elektrikern och rörmokaren för självaste inkopplingen. Har ett ställdon på 24v och termostaten går på 230v. Måste jag byta mitt ställdon till 230v eller spelar det ingen roll?

2. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 11 439 inlägg

Demmpa

Husägare
    Vad är det för styrsystem?
    Vad står det i manualen till styrsystemet att det är för spänning på utgången till ställdonet?

Så med den info vi har går det inte att svara på frågan.
    Däremot så kan jag göra en gissning, å det är att det är 230V på utgången, å då behöver du nytt ställdon.

3. I
    Medlem · Västra Götaland · 1 578 inlägg

InsidersUnited

Medlem
    Termostat(erna) brukar ju kopplas till en styrbox som ger signal till ställdonen. Bygg inte ett system efter en enda termostat du redan har.

4. Ammaen
    Medlem · 7 inlägg

Ammaen

Medlem
    Jag har LKs minishunt m60 men de har ju 230v ställdon och 24v ställdon. Är det detta som har betydelsen om de lirar tillsammans? Och kommer endast att köra golvvärme i hallen. LK har både 24v och 230v ställdon men inga tydliga kopplingsplintar eller boxar för 230v och då antar jag att det är för att inga hemmapulare ska koppla 230v?

5. Demmpa

Demmpa

Husägare
    Minishunten är inte själva styrsystemet/styrboxen.

Vad är det för styrsystem som rums-/golvgivaren och själva ställdonet kopplas till?

6. Ammaen
    Medlem · 7 inlägg

Ammaen

Medlem
    Jaa det är lite det jag försöker fiska efter men det finns en miniplint 1 från LK som ska strömsättas och kunna strömsätta termostat och ställdon.

7. Demmpa

Demmpa

Husägare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.