Hej!
Vi har golvvärme i badrummet. Det var renoverat när vi flyttade hit, det gjordes 2010. Nu har golvvärmen börjar krångla. Det klickar från termostaten hela tiden.
Av, på, av, på, av, på osv...lampan blinkar mellan grönt och rött hela tiden.

Är det termostaten som är trasig då?

Tacksam för svar!

Termostaten eller givaren har nog gett upp men det är ju så pass nytt så det borde ju finnas garanti kvar på det....vad är det för fabrikat?

Visar den nån felkod?

Hej

Nej, den har ingen display. Får kolla upp fabrikatet

termostaten är paj. vanligt på Eljo/Schneider
skicka in få ny

Jag är övertygad om att felet ligger i termostaten.
Då systemet är så nytt skall felet avhjälpas av garantin. (Behövs dock ett kvitto för att styrka inköpsdatum)

Skulle det inte gå att lösa finns ju relativt billiga termostater att få tag på. Termostaten måste inte vara av samma fabrikat:
Golvvärmetermostat och värmekabel av olika fabrikat

mroing skrev:
Skulle det inte gå att lösa finns ju relativt billiga termostater att få tag på. Termostaten måste inte vara av samma fabrikat:
Golvvärmetermostat och värmekabel av olika fabrikat
Nja, där är nog vissa fabrikanter och säljare av lösa delar oense tror jag. Jag själv kan även ge exempel på att det kan strula. Att givare samt termostat ska höra ihop är ju en sak men jag har stött på golv (ebeco) som absolut vägrar "sköta" sig om inte både givare och termostat var av fabrikatet ebeco. Varför vet jag inte men så var fallet iaf och då testades det med både digitala, gamla och nya modeller från både T2, Ebeco,Devi och nån no-name produkt. Det handlar inte om ett golv utan ett tiotal i samma BRF.

Glufsglufs skrev:
Nja, där är nog vissa fabrikanter och säljare av lösa delar oense tror jag. Jag själv kan även ge exempel på att det kan strula. Att givare samt termostat ska höra ihop är ju en sak men jag har stött på golv (ebeco) som absolut vägrar "sköta" sig om inte både givare och termostat var av fabrikatet ebeco. Varför vet jag inte men så var fallet iaf och då testades det med både digitala, gamla och nya modeller från både T2, Ebeco,Devi och nån no-name produkt. Det handlar inte om ett golv utan ett tiotal i samma BRF.
VA!? Har jag aldrig hört talas om. Var det 230V golvvärmekabel eller något specialsystem? Jag skulle nog vilja påstå att det är något "fel" på det ebeco systemet och inte på termostaterna... Skulle vara intressant att veta vilket system det är.

För när det gäller vanliga serieresistiva värmekablar upp till ca 3000W så är ju termostatens funktion ganska basic. Är i stort sett bara ett relä som slår till och från. Man skulle likaväl kunna styra belysningen hemma med en termostat (lampan tänd om det är kallare än 20 grader, varför man nu skulle vilja det). Finns liksom inget hemligt com-system mellan termostat och golvvärme, dom är väldigt fristående och skall rent eltekniskt inte kunna finnas något som skiljer en termostat från en annan. I alla fall inte på kort sikt. I längden håller såklart termostatrelä med finare legeringar på kontaktytorna bättre. Lite mindre kontaktstudsar mm men inget som skall påverka normala installationer.

Att kräva en termostat av samma fabrikat är lite som om man till en taklampa krävde att man har en strömbrytare av samma fabrikat för att lampan skulle lysa.

Ja exakt vad det var kunde ingen sätta tummen på och alla inblandade tycket ju att det skulle vara skitsamma utom fabrikanten som tyckte det var självklart att man använde samma fabrikat hela vägen...men men, jag la inte ner mer energi på problemet utan skaffade "rätt" termostater.

Nja, att jämföra en värmegolvskit med en armatur + ljuskälla är väl inte riktigt samma sak kanske......men sen var det ingen som krävde utan det var slutresultatet av ett problem och ett konstaterande från den fabrikanten.

Men sen så har jag aldrig (förutom detta ställe då) använt en termostat av annat fabrikat än den som redan sitter vid ett eventuellt byte.

Kan finnas poäng att använda samma termostat vid byte speciellt om det är programmerbar termostat där man kanske lärt sig funktioner...
Tillverkarnas egna termostater brukar också hålla bra kvalitet och service mm...

Men att det skulle finnas en "rätt" termostat för systemet är jag extremt skeptisk till...

Spekulation: Tillverkarens egen termostat kanske ställs som krav för att tillverkaren ska ta ansvar för att överhettningsskydd o.s.v. fungerar helt som det ska?

Om tråden har viss PTC-verkan (lägre effekt vid högre värme, som moderna kupévärmare tydligen är) så kan en termostat anpassad för exakt ett visst golv också få en uppfattning om hela golvets temperatur för att klura ut om termostatgivaren befinner sig vid en extra kall eller extra varm punkt. Å andra sidan tror jag inte att golven verkligen har PTC-effekt...

Finns kablar med PTC. Det är de kablar som kallas självreglerande tex. t2 röd (alla kablar har iofs en viss PTC effekt). Teoretiskt skulle man kunna göra som du skriver att mäta resistansen i kabeln och på det viset beräkna temperaturen. Så fungerar tex Kelvins lågvoltssystem. Men jag har hittills aldrig sett en golvvärmetermostat med den funktionen. Tror helt enkelt att det blir för dyrt. Behövs rellativt dyra komponenter för att utföra resistansmätningen.

Men vist kan tillverkaren ställa krav att man använder deras termostater om dom skall stå för sin frivilliga garanti på kanske 10-20 år. Detta har dock troligen mer med marknadsföring att göra än rent eltekniska funktioner.

mroing skrev:
Men vist kan tillverkaren ställa krav att man använder deras termostater om dom skall stå för sin frivilliga garanti på kanske 10-20 år. Detta har dock troligen mer med marknadsföring att göra än rent eltekniska funktioner.
Marknadsföring självklart och sen då så klart själva grundidén för att kunna ge en totalgaranti på "kitet".
Jmf bil, nybilsgarantin finns kvar men av någon anledning pajjar något med bromsarna, delen byts ut mot en icke orginaldel som tillverkaren inte föreskriver och denna del är direkt eller indirekt orsak sen till ett annat fel i systemet, då kommer nog tillverkaren dra öronen åt sig gällande vidare garantier.

Nu har jag fått ett svar från en fabrikant som säger att generellt så spelar det ingen roll vad man sätter för fabrikat av termostat till vad för slinga så länge givare och termostat är kalibrerade med varandra MEN borsett från vidare garantiåtagande osv från fabrikant så kan det bli fel i tempåtergivning från det man förväntar sig i vissa "no-name" produkter då det inte går att kalibrera in variablerna mellan slinga-temp-givare i termostaten. "Tempfel" kan även hända i deras "kit" men det går dock att kalibrera in det mer exakt.
Så, först och främst handlar det om garantin och sen vidare marknadsföringen då så klart men det "ingår" ju på sätt och vis i garantiåtagandet och vidare i vissa fall då om man byter mot något skrot.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.