Terassering och/eller slänter ”hur höga”??

6k läst  2 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej där ute

Någon av er som har idéer eller erfarenheter hur man lämpligast terasserar eller gör en slänt? Ca 14 x 14 meter på framsidan av sommarstugan sluttar, lutningen är ca 180 cm. Skulle gärna vilja ha en del av ytan med gräsmatta, lek, bollspel mm. Närmast stugan har jag tänkt mig en bred grus/plattgång. Hur gör man sedan? Hur mycket hög slänt kan man ha utan att jorden ”kanar” ned? Behöver man dela upp ytan på flera terasser? Hur gör man för att grus/plattgången inte ska börja luta ner mot slänten? Har inte tänkt mig en slänt med gräs. Stugan är gammal så morderna murar/stenar skulle inte passa in. Tar tacksamt emot förslag för här har jag kört fast helt.

Sommartjejen

2. Ö
    Medlem Nivå 4
    stödmur i kullersten kanske med fina trappor som förbinder gångar

3. P
    Medlem · Nivå 11
    Om det är höjdskillnaden mellan högsta och lägsta punkt som är 180 cm borde terasser vara absolut bästa och snyggaste alternativet. Då slipper du problem med gångar, rabatter och jord som spolas iväg vid skyfall, plus att det gör din trädgård intressantare utseendemässigt.

Murar i natursten, kullersten eller sprängsten är nog bäst.

MVH
    Ronnie

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: