Byggahus.se

Terass av betongplatta. Hur fel gör jag?

1. J
    Husägare · Kalmar · 20 inlägg

jlossint

Husägare
    Hej alla,

Jag har ett hus, byggt 1972, med källare. Källarväggarna är gjorda av lättbetong (15 cm) och har ingen isolering på utsidan. Återfyllnaden räcker ca 180 cm upp på väggarna. Jag vill nu bygga en terass utmed en husvägg och tänkte då att lägga ett 10-15 cm tjock lager av cellplast vågrätt utmed fasaden och ca 1m ut. Detta för att minska värmeutstrålningen från källarutrymmet. Samtidigt vill jag gjuta en 1 dm betongplatta i anslutning till väggen ( 3m ut x 4m) för att skapa ett underlag för en terass med klinker på. Plattan skall ligga över cellplastskivorna och intill och utmed källarväggen. Som jag förstår det hela kommer marken nu att vara relativt torr under plattan. Jag har inga fuktproblem någonstans i källaren. Att anlita en byggare som "vet" är uteslutet för det finns inga här i trakten, jag är hänvisad till vad jag kan göra själv.

Tänker jag rätt eller skapar jag framtida problem med detta? Tacksam för alla råd, hänvisningar och anmärkningar.

/Peter

2. M
    Moderator · Västernorrland · 11 158 inlägg

Mats

Moderator
    Jag ser en risk med att ha cellplast under en del av din platta och inte under resten.
    Där du har cellplast kommer det troligen inte att frysa men under resten av plattan har du ju risk för tjäle och därmed att det rör sig vår/höst.

För att undvika det skulle jag nog gräva ur så att jag fick plats med 10 cm drängrus + 10-15 cm isolering under hela plattan. En dräneringsslang längs ytterkant tar garanterat bort vattnet för det som hamnar på plattan rinner ju ut till en kant någonstans
    Tänk sen på din nya platta inte ska gjutas fast i befintligt hus utan det ska vara en lite rörelsefog där. tex kan man stoppa en 20 mm frigolit mellan husvägg och platta.

3. D
    Medlem · örebro · 978 inlägg

daugaard

Medlem
    om du inte ska ha tak så fixa lite fall bort från väggen så inte de rinner mot huset,

4. J
    Husägare · Kalmar · 20 inlägg

jlossint

Husägare
    Tack för svar.

Mats_o: Att plattan inte får sitta fast i den befintliga väggen förstod jag nästan. Angående isoleringen, så blir det ganska mycket isolering om jag skall isolera hela plattan. Kanske bättre då att jag gräver upp och isolerar utmed hela källarväggens höjd istället, återfyller och lägger ett bärlager av grus (8/16 eller liknande) för att sedan gjuta med armeringsnät i.

daugaard: Jo, det hade jag också tänkt, att plattan måste ha ett fall ut mot ett hörn.

5. M
    Moderator · Västernorrland · 11 158 inlägg

Mats

Moderator
    Ville bara försäkra mig om att du kände till den. Många som har försökt få plattorna att sitta ihop med fula sprickor som resultat.
    Att isolera längs hela huset kan ev hjälpa värmeekonomin lite men det hjälper inte mot det faktum att plattan kommer att vara siolerad en liten bit och sen oisolerad längre ut.
    Det är den skillnaden jag är orolig för. Att det ska röra sig med tjälen längst ut och så ligger det still längst in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.