Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Teori kring kallras/strålning fönster?!

1. E
    Medlem · 29 inlägg

ebenholt

Medlem
    Hej alla proffs!

Bor i ett självdragshus från 1961, dåligt med luft! Efter en del läsande och på inrådan så ska jag sätta in spaltventiler + friskluftsventiler och samtidigt täta fönstrena.

Min fråga lyder: Låt säga att vi har en hypotetisk situation där friskluften jag får in från mina nya friskluftsventiler är exakt samma mängd som mina otäta fönster idag (Jag räknar såklart med mer luft men det är hypotetiskt nu)
    Tjänar man då energi på detta eftersom den kalla luften som sipprade in via fönstrena tidigare kyler ner rutorna eller tjänar man ingenting i energi på detta?

Kan det rent av bli mer kostsamt energimässigt då mina nya ventiler kommer sitta snett ovanför elementen istället för rakt ovanför som det blir när jag tar in luft via fönstrena?

Tack!

2. surris
    Byggveteran · Sverige · 1 042 inlägg

surris

Byggveteran
    Tar du in samma mängd uteluft så går det åt lika mycket energi för att värma upp den.

3. R
    Medlem · 376 inlägg
    God ventilation i en normal villa kostade inte jättemycket, det är värt det!

Med dessa tilltänkta ventiler, kan du justera dem? Tänker så du inte får obalans mellan rummen och onödigt mycket kallras.

4. surris
    Byggveteran · Sverige · 1 042 inlägg

surris

Byggveteran
    En villa i Götaland på 150 kvm med minimikrav på luftväxling och faktor 1,0 så är det ca 7000 kWh, inte försumbart!
    Men en god ventilation är viktigt (y)(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.