Byggahus.se

Tempurmadrass- värt sitt pris?

1. G
    Medlem · Nivå 14
    Letar efter en ny prisvärd bäddmadrass och hamnade i en jungel av kvalitet och priser. Tempur har jag aldrig sovit på utom 2 min test i butiken. Ni som har bytt till Tempur eller tvärtom - blev det stor försämring/ förbättring i sovkomforten?
    gaia

2. v-g
    Medlem Nivå 13
    Jag har kudden och den "botade" mina ryggproblem. Madrassen vet jag ger ännu bättre effekt. Kör själv med skumgummi på ribbotten och det är (enligt mig) det bästa. Mjuka fjädermadrasser är rena ondskan för ryggen.

Min sambo var emot madrasslösningen men sen när hon sovit gott ett par nätter så var det bara att krypa till korset, hon har dock en bäddmadrass ovan skumgummit.

3. Linska
    Medlem Nivå 10
    Vissa mår jättebra av tempurmadrasser, andra gör det inte... Bäst vore att provlåna hem en madrass i ngn vecka för att se om det är något för dig.

4. AnnaKanin
    Medlem Nivå 7
    Jag kan varmt rekommendera Sovabutiken i Lund. De tog hand om mina barn (4,5 och 7 år) i en timme medan jag fick hjälp att leta säng. Jag fick även "provsova" mer än 15 minuter i den säng jag tyckte bäst om medan de passade barnen. De har helt underbar personal, vilket ju oxå ger bra försäljningssiffror.

5. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    har jysks budgetvariant i sommarstugan, funkar ganska bra tycker jag (= får inte ont i ryggen längre när jag sover där)

6. T
    Allvetare · Nivå 14
    Hade en Tempurmadrass ett tag, i början var den bra men efter ett tag så kunde jag inte sova i den längre, fick en sådan satans ryggvärk som utgick från korsryggen och strålade ut i sidorna.

Fick sälja skiten och köpa en vanlig bäddmadrass att på min säng.

Fast Tempumadrassen funkar säkert för andra......

7. N
    Medlem Nivå 1
    "Problemet" med tempur-madrass som jag har upplevt det är att kroppen gör ett avtryck i madrassen och detta avtryck gör det väldigt svårt att röra på sig i sängen under natten. Vill man vända på sig så måste madrassen forma om sig för att passa in i den nya ställningen, vilket kan vara lite vanskligt. Vill man bara flytta på sig lite grann ramlar man lätt in i den gamla utgjutningen. Jag klarade inte av att sova på den madrassen, men min mamma la en vanlig madrass ovanpå tempurmadrassen och då gick det bra att sova på den. Då kan man i och för sig fråga sig om man vill lägga ner så mycket pengar på en tempur-madrass som man måste ha en övermadrass till...

8. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    jag har en undermadrass till min fusktempur...

9. v-g
    Medlem Nivå 13
    Själva idén med tempuren är ju att man inte ska rulla i sängen så mycket. Själv rullar man ju minst 10 varv per natt :D

Kuddarna är iaf kanon har haft min i 6 år nu och den är fortfarande super!

10. G
    Medlem · Nivå 14
    Ju, men det som Nejlikan beskriver har jag också hört av en som testat några nätter. Det är tydligen inte så lätt att vänja sej att sova stilla :). Tempur kan tänkas vara perfekt för dom som inte kan röra på sej alls.
    Tack för att ni delar med sina erfarenheter.
    Letar vidare ...
    gaia

11. AstaS
    Medlem Nivå 8
    Jag provade Tempur i butiken och tyckte det kändes som att den skulle äta upp mig. Jag tror att jag för min del skulle ha väldigt svårt att vänja mig vid den typen av madrass. Kom ju knappt upp igen efter att ha legat ner.

12. pitufina
    Medlem Nivå 5
    Det finns ju olika tocklek på tempurmadrasserna. Vi har mellanvarianten som är ganska fast och är supernöjda! Sover bättre, vaknar inte flera gånger per natt och har inte ont i ryggen längre. Själv tycker jag det är väldigt behagligt att slippa rulla runt och byta ställning och vakna för att ena armen har somnat

13. J
    Medlem Nivå 6
    Jag har slaggat på tempur i ~5 år och gillar det. Men ta deras 15 års garanti med en nypa salt -- jag har märkt att min bäddmadrass tappat lite av spänsten i de områden där jag brukar ligga. Så jag hade inte köpt en begagnad om den inte var tämligen oanvänd.
    Jag har någon gång sett "prova-i-30-dagar" - erbjudanden med tempurmadrasser; värt att prova för er som är spekulanter.

14. lilla_tweety
    Medlem Nivå 1
    Jag har en Tempur-madrass sedan många år tillbaka och kan knappt sova i något annat :)
    Jag har förvisso problem med mycket värk i hela kroppen plus skador i rygg och nacke - men jag älskar min Tempur. Jag sover inte hela natten där - men det är den bästa madrassen jag har kunnat finna.

Att den formar sig efter kroppen gör att det inte blir samma tryck-belastning som med en vanlig madrass på rygg, höfter etc. Och utan detta tryck så får man bättre blodcirkulation i kroppen, så det kan i början kännas som om det är mycket varmare på en Tempur än på en vanlig.

Negativt? Ja - den väger bly! Är jättetung om man skulle behöva flytta på den.